سنگ بازالت, مقالات

کاربرد بازالت در صنعت

کاربرد بازالت - شرکت بازالت ماکو

آیا کاربرد بازالت تنها محدود به ساخت و ساز است ؟ از گذشته ها تا به اکنون استفاده از سنگ های طبیعی در ساخت بناها و ساختمان ها مرسوم بوده است. سنگها به دلیل مقاومت و تراکم بالا بهترین متریال برای ساخت و ساز هستند و همانطور که می بینیم بناهای تاریخی با چندین قرن قدمت در سراسر جهان به چشم می خورند که همگی از سنگهای طبیعی ساخته شده اند و این نشان از محکم بودن این ماده دارد.

ولی کاربرد سنگ ها تنها به ساختمان سازی محدود نمی شود . امروزه از سنگها می توان در صنعت و کشاورزی نیز استفاده کرد. یکی از سنگهایی که در ساختمان سازی به کار می رود بازالت است که در کشور ما منابع فراوانی از آن وجود دارد. کاربرد بازالت نیز تنها در ساختمان سازی نیست بلکه در صنعت نیز کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم به کاربرد بازالت در صنایع مختلف بپردازیم پس تا پایان با ما همراه باشید.

کاربرد بازالت در صنعت

بیشترین کاربرد بازالت در صنعت ساختمان سازی است ولی بازالت کاربردهای دیگری هم در صنایع دیگر دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم:

الیاف بازالت

الیاف بازالت عایق حرارتی خیلی خوبی هستند و ثبات شیمیایی بسیار بالایی دارند. همچنین غیر قابل احتراق و غیر سمی هم هستند. توان ایزولاسیون حرارتی آن در حدود سه برابر پنبه نسوز است و بهمین خاطر از الیاف بازالت در صنایع کشتی سازی و شناورهای دریایی استفاده میکنند.

همین خصوصیات مثبت موجب شده که از این الیاف به جای الیاف شیشه ای در صنعت ساخت شناورهای آبی و کشتی سازی استفاده کنند. این کار برای کارفرمایان بسیار به صرفه تر هم هست و همچنین محیطی امن برای کارکنان و کارگران خود با این کار ایجاد می کنند.

مقاله پیشنهادی: کاربرد بازالت در معماری داخلی

کاربرد بازالت - الیاف بازالت

پشم سنگ

پشم سنگ نوعی عایق حرارتی و صوتی است که در ساخت ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرد تا اتلاف انرژی در آنها کاهش پیدا کند. بازالت ماده اولیه پشم سنگ است و 97 درصد آن را تشکیل داده و مابقی آن هم شامل روغن های لازم برای فرمدهی الیاف و رزین است.

برای ساخت این ماده بازالت تا 1500 درجه گرما داده می شود تا ذوب شود و سپس با روشهای مخصوصی به الیافی در حد میکرون تبدیل می گردد. محدوده تحمل دما در پشم سنگ از 30 درجه تا 750 درجه سانتی گراد است و ضریب انتقال حرارت خیلی پایینی دارد.

همین امر موجب کاهش تلف شدن انرژی در ساختمان می شود. پشم سنگ از عایق های حرارتی دیگر بی ضرر تر است و در عین حال عایق صوتی خیلی خوبی هم هست.

میلگرد بازالتی 

در شهر سربیشه خراسان جنوبی نوعی بازالت کمیاب و نادر وجود دارد که به شکل منشوری هستند. این سنگها بصورت منشورهای هفت وجهی و به رنگ طلایی هستند. این نوع بازالت معمولا به کشورهای دیگر صادر می شود و در کشورهای اروپایی از آن برای ساخت مجسمه ها، میز و صندلی و وسایل تزئینی گران قیمت استفاده می کنند.

همچنین در کشور ژاپن از آن بعنوان میلگرد در طبقات بالایی ساختمان های بلند استفاده می کنند تا وزن سازه سبک تر شود و مقاومت آن در مقابل زلزله بیشتر شود. علت آن هم این است که میلگردهای بازالتی وزنی معادل یک دهم میلگردهای فولادی دارند و سبک تر هستند.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ نما در ساختمان های ویلایی 

کاربرد بازالت - میلگرد بازالتی

ساختمان سازی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد کاربرد بازالت به دلیل مقاومت و استحکام بالا در برابر شرایط جوی و محیطی در ساختمان سازی خصوصا نمای ساختمان بسیار است.

همچنین این سنگ بدلیل فراوان بودن در کشور ما قیمت مناسبی نیز دارد و برای سازندگان بنا بسیار مقرون به صرفه است. بیشترین کاربرد بازالت در ساختمان سازی در قسمت نمای ساختمان و کف آن است. البته در بخش های دیگر هم استفاده می شود که به سلیقه سازنده و طراح بستگی دارد.

سایر صنایع

از دیگر کاربرد بازالت در صنایعی نظیر کشتی سازی ، اتومبیل سازی ، ساخت تجهیزات ورزشی و صفحات کامپوزیتی بعنوان ماده اولیه در این صنایع می باشد . 

پیشنهاد می کنیم مقاله کاربرد سنگ های طبیعی در طراحی نمای ساختمان را مطالعه نمایید.

کاربرد بازالت - پشم سنگ

مزایای کاربرد بازالت در صنعت

  • قیمت اقتصادی و مقرون بصرفه
  • مقاومت در برابر آب
  • دوام و طول عمر بالا در مقابل تغییرات محیطی
  • سازگار با محیط زیست و غیر سمی
  • جذب کننده دی اکسید کربن موجود در هوا
  • مقاومت بالای حرارتی
  • مقاومت در برابر خوردگی و سایش

پیشنهاد می کنیم مطلب مربوط به مقاله قیمت سنگ گرانیت اسپراخون را مطالعه کنید.

کاربرد بازالت - بازالت منشوری

خرید سنگ بازالت از شرکت سنگ بازالت ماکو

شرکت سنگ بازالت ماکو، دارای مهم ترین معادن غنی سنگ بازالت، گرانیت و تراورتن است که به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده سنگ بازالت فعالیت می کند.

برای سفارش و خرید بهترین سنگ های ساختمانی از قبیل گرانیت ، بازالت ، مرمر، آندزیت و غیره می توانید با کارشناسان و مهندسین شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید. 

1 نظر در “کاربرد بازالت در صنعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *