آندزیت و گرانیت, سنگ بازالت, مقالات

انواع سنگ ساختمانی در ایران

انواع سنگ - شرکت سنگ بازالت ماکو

از گذشته های دور تاکنون از سنگ در ساخت ساختمان ها ، قلعه ها و قصرها استفاده می شده است. امروزه نیز از انواع سنگ در ساخت بناها و ساختمانهای بزرگ و کوچک استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم با انواع سنگ های ساختمانی که در کشور ما پرکاربردترین هستند آشنا شویم . شرکت سنگ بازالت ماکو که از بزرگترین معدن داران سنگ بازالت در کشور می باشد شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند . برای خرید انواع سنگ ساختمانی از قبیل سنگ بازالت ، گرانیت ، آندزیت و … به صورت جزئی و عمده می توانید به صورت حضوری و آنلاین از این شرکت اقدام نمایید . 

انواع سنگ های ساختمانی پرکاربرد در ایران کدامند؟

در کشور ما از انواع سنگ ها در ساخت ساختمان و یا شهرسازی استفاده می شود که از آن جمله می توان به سنگ بازالت ، سنگ گرانیت ، سنگ تراورتن ، سنگ آندزیت ، سنگ مرمریت و … اشاره کرد . در اینجا با چند نوع از انواع سنگ های پرکاربرد در کشور آشنا می شویم.

سنگ تراورتن 

سنگ تراورتن سنگی آهکی است که در چشمه های معدنی آب گرم و غارهای آهکی تشکیل میشود و از بلورهای کلسیم کربنات تشکیل شده است. این سنگ از نوع متخلخل آهکی است که از رسوب چشمه های گرم به جا مانده و حفره هایی هم که روی این سنگها قرار دارد به خاطر وجود گازهای محبوس در این آبهای گرم است.

این سنگ رسوبی تاریخچه معماری بسیار غنی با بیش از 2000 سال سابقه دارد. رومیها برای ساخت سالنهای بزرگ از این سنگ استفاده می کردند و در دیوارهای کلیساها، بناهای تاریخی، قلعه ها، قناتها و … مورد استفاده قرار می گرفته است. اکنون نیز از این سنگ در دیوارها، نمای ساختمان ها، کف استخرها، سنگفرشها، کفپوشها و … استفاده می شود و با توجه به اینکه این سنگ در رنگ و کیفیت تنوع بالایی دارد دست افراد علاقمند را جهت انتخاب بهتر باز گذاشته است.

ویژگیهای سنگ تراورتن

  • زیبایی
  • قیمت پایین تر نسبت به خیلی از سنگها
  • رنگبندی متنوع
  • مقاومت در برابر سرما، گرما و تابش خورشید.
  • نگهداری کم هزینه و آسان
  • فرآوری و برش آسان
  • بدلیل وجود روزنه های زیاد در سنگ خاصیت چسبندگی آن به ملات و آجر بهتر بوده و امکان سقوط آن در طولانی مدت وجود ندارد.

برای خرید سنگ بازالت و تراورتن و دریافت مشاوره تماس بگیرید.

انواع سنگ - سنگهای ساختمانی پرکاربرد

مزایا و معایب سنگ تراورتن

در مورد مزایای سنگ تراورتن می توان به این موارد اشاره کرد :

این سنگ در گذشته بدلیل کمیاب بودن از گران قیمت ترین و لوکس ترین انواع سنگ تزئینی بود اما امروزه با افزایش آن در بازار و تنوع بالای آن در اکثر ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ انتخابی خوب برای محیطهای با آب و هوای گرم می باشد و قیمت آن نیز بسیار مناسب است. این سنگ چیزی بین آهک و سنگ مرمر است که در کنار چشمه های آب گرم بویژه غارهای آهکی بوفور یافت میشود. 

حفره های زیاد موجود در بافت سنگ تراورتن به خاطر خروج گازهای محبوس در آبهای گرم است و همین امر سبب شده که سنگ لیز و صیقلی نباشد و در مکان هایی نظیر حمام، سرویس بهداشتی و استخرها گزینه بسیار مناسبی است زیرا از لیز خوردن پا روی آن جلوگیری می کند.

سنگهای تراورتن در رنگهای کاراملی، سفید عاجی و کاملا سفید در بازار موجود است. البته اینها رنگهای متداول بازار هستند ولی رنگهای خاص و نادری هم وجود دارد که قیمت بالاتری هم دارد. رنگ این سنگها با توجه به عناصر و املاحی که در آبهای گرم بوده متفاوت است.

هر چقدر میزان عناصر و املاح محلول در این آبها کمتر باشد رنگ این سنگ روشنتر می شود و آنها که عناصر بیشتری دارند گرانبهاتر و تیره تر هستند. رنگهای خاکستری، قهوه ای و طلایی هم از این نوع سنگ وجود دارد که قیمت بسیار بالا دارد و مشتریان خاص خودش را دارد.

مقاومت بالا و عمر زیاد این سنگها از امتیازات دیگر آنهاست. این سنگها علیرغم اینکه مسافتهای طولانی را طی می کنند تا به مقصد برسند ولی آسیب زیادی در طول مسیر نمی بینند.

این نوع سنگها در برابر حرارت بالا و مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند و در ضخامتهای بالا برای محیطهای سردتر مناسب هستند ولی باید خاطر نشان کرد که از ضخامت های نازک این سنگ نباید در فضاهای خیلی خنک و شهرهای سردسیر استفاده کرد زیرا در مقابل سرمای زیاد مقاومت چندانی ندارند. از دیگر مزایای سنگ تراورتن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • میزان چسبندگی خوب به ملات و سیمان بدلیل وجود خلل و فرج زیاد در این نوع سنگ
  • امکان شستشوی آسان و راحت
  • قابلیت برش کاری و صیقل کاری خوب
  • ثبات رنگ و مقاومت در مقابل تغییر رنگ در اثر عوامل مختلف
  • تراورتن همیشه خنک است زیرا گرما را جذب نمی کند و این ویژگی برای مناطق گرم و محیطهای مثل حمام و استخر بسیار مناسب است.
  • عایق حرارتی و صوتی است.
  • شکاف و درز در این سنگ خیلی کم است.
  • منافذ این سنگ موجب مقاومت آن در برابر انبساط و انقباض می شود.
  • این سنگ در برابر اشعه های خورشید مقاوم است و با شستشوی ساده نیز تمیز می شود که این قابلیت برای نمای ساختمان ویژگی بسیار خوبی است.
از معایب سنگ تراورتن نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود :
  • عدم یکنواختی در طرح و رنگ از معایب این سنگ است زیرا در چیدمان ست کردن آن را دشوار می کند.
  • مقاومت این سنگ در برابر سرما خصوصا هنگامیکه خیس باشد و دمای محیط به حد انجماد برسد کم است و موجب خرد شدن سنگ می شود پس برای مناطق سردسیر و بارانی چندان مناسب نیست.
  • جذب آب این سنگ بسیار بالاست و اگر با رزین پوشانده نشود در اثر جذب رطوبت خیلی زود از بین می رود. 

معروف ترین سنگ های تراورتن ایران

  • سنگ تراورتن عباس آباد
  • سنگ تراورتن دره بخاری
  • سنگ تراورتن آتشکوه
  • سنگ تراورتن حاجی آباد
  • تراورتن ابیانه سفید
  • تراورتن طرق
  • تراورتن کاشان
  • تراورتن آبگرم
  • تراورتن عسلی تکاب

مقاله پیشنهادی : نکات مهم در خرید سنگ مناسب 

انواع سنگ - سنگ تراورتن در نمای ساختمان

انواع سنگ های تراورتن ایرانی موجود در بازار

سنگ تراورتن در ایران براساس موارد زیر طبقه بندی می شود و قیمت آن نیز براساس نوع فرآوری ، سایز ، ضخامت و … تعیین می شود . برخی از موارد دسته بندی سنگ تراورتن به قرار زیر است : 

  1. پوشش سطح: روی سنگ تراورتن حفره های زیادی وجود دارد که برای کمتر شدن نفوذ رطوبت در سنگ این حفره ها را با ماستیکی همرنگ با زمینه تراورتن پر کرده و سطح تراورتن را با مواد رزینی میپوشانند و این کار باعث درخشان تر شدن و صیقلی شدن سنگ می شود.
  2. برش: این سنگ به دو صورت موجدار و بی موج برش می خورد که هر یک زیبایی و نمای خاص خودش را دارد.
  3. پرداخت: پرداخت به سه صورت صیقلی، چرمی و نسابیده معمولا روی تراورتن ها صورت می گیرد.
  4. بوک مچ و فورمچ : با توجه به وجود رگه ها و شاله های موجود روی سطح تراورتن میتوان اسلبهای بوک مچ و فورمچ زیبایی از سنگ به دست آورد.
  5. سایز: سنگ تراورتن در ابعاد مختلفی مثل اسلب، تایل، ریزه بار و طولی قابل تامین است.

عوامل موثر بر قیمت انواع سنگ تراورتن

  1. ضخامت و ابعاد: هرچه ضخامت سنگ و سایز آن بیشتر باشد قیمت سنگ تراورتن هم افزایش می یابد.
  2. کیفیت سنگ: سنگها بعد از برش براساس درصد تخلخل، سلامت و عدم ناخالصی هایشان به درجات مختلف طبقه بندی میشوند.
  3. رنگ سنگ: هر چه زمینه سنگ تراورتن روشنتر باشد و سنگ پاکتر باشد قیمت آن بیشتر است.
  4. قد و پای کوپ: هر چه کوپ استخراج شده بزرگ تر باشد میتوان از آن سنگهای با ابعاد بزرگتر برش داد.
  5. میزان تخلخل و ناخالصی سنگ: هر چه تخلخل و ناخالصی در سنگ کم تر باشد قیمت تراورتن در هر مترمربع افزایش می یابد.
  6. فرآوری: نوع ماشین برش سنگ، پرداخت روی سطح سنگ، پولیشرها، مواد مصرفی مثل اپوکسی و رزین و …
  7. هزینه های دیگر: هزینه های حمل و نقل و فاصله از معدن

آیا رنگ سنگ تراورتن بر دوام آن تاثیر دارد؟

رنگ سنگ بسته به اینکه در چه منطقه آب و هوایی قرار است نصب شود روی دوام آن تاثیر بسزایی دارد. مثلا برای مناطق گرمسیر انتخاب انواع سنگ های روشن و کرمی رنگ مناسب تر هستند زیرا نور کمتری به خود جذب کرده و موجب گرمای بیشتر در ساختمان نمی شوند.

حتی اگر اختلاف دمای شب و روز در آنجا زیاد باشد موجب ترک خوردن سنگ نمی شود ولی در مناطق سردسیر انتخاب رنگهای تیره تر به دلیل جذب بیشتر نور خورشید و ایجاد گرما برای ساختمان مناسب تر است و از سرد شدن بیش از حد سنگ جلوگیری می کند و مانع شکستگی آن میشود.

همین طور برای ساختمان هایی که در شهرهای آلوده هستند یا در نزدیکی اتوبان ها و مراکز پرترافیک قرار دارند بدلیل کثیف شدن سریعتر نما بهتر است از انواع سنگ با رنگ تیره مثل خرمایی و سیلور استفاده شود تا آلودگی را کمتر نشان دهد.

از رنگ های پرطرفدار تراورتن می توان به سفید، سفید عاجی و کاراملی اشاره کرد. علاوه بر اینها رنگهای دیگری هم از این سنگ دیده می شود که خاص هستند و طبعا قیمت بالاتری هم دارند که می توان به شکلاتی، طلایی، عسلی و کرم اشاره کرد. در کل هر چه رنگ سنگ تراورتن روشنتر باشد پرطرفدارتر است.

انواع سنگ تراورتن براساس نوع فرآوری

 انواع سنگ تراورتن صیقلی 

این سنگ سطحی صاف و براق و صیقلی دارد که نور را منعکس می کند. این سنگ نسبت به مرمر قیمت بسیار مناسب تری دارد و در طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای لوکس و هتل ها قابل استفاده است.

انواع سنگ تراورتن براش 

اگر از سبک های روستایی و ساده (سبک روستیک) لذت می برید از این سنگ هم خوشتان خواهد آمد زیرا ظاهری کاملا طبیعی و روستایی دارد. ظاهر طبیعت گرا و خام این مدل سنگ در اثر براش یا برس زدن سطح روی سنگ با چرخ سیمی یا قلم موی سیمی به دست می آید.

 انواع سنگ تراورتن هوند 

این نوع تراورتن هم مثل تراورتن صیقلی سطحی صاف دارد اما مثل آن براق نیست و مات بودنش از بازتاب نور در آن جلوگیری میکند. این نوع سنگ برای دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال بسیار مناسب است.

انواع سنگ تراورتن تامبل

این مدل تراورتن هم تا حدی شبیه تراورتن براش می باشد با این فرق که ظاهرش طبیعی تر است و بافت بیشتری دارد و لبه های آن نیز منحنی است که بدلیل فرایند فرآوری آن است.

مقاله پیشنهادی : چطور نمای ساختمان زیبا داشته باشیم؟

انواع سنگ - مزایا و معایب تراورتن

ویژگیهای سنگ تراورتن ماکو

انواع سنگ ابر و بادی تراورتن در دسته سنگهای با کیفیت تراورتن است و ویژگی های خوب زیادی دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع سنگ تراورتن کرم شکلاتی ساب پذیری بسیار خوبی دارد و سطحش درخشان و براق است که استفاده از آن در ساختمان زیبایی و جلای خاصی به محیط می دهد.
  • تراکم این سنگ مناسب است و چون بافت متخلخلی دارد بسیار خوب با ملات چسبندگی دارد و امکان جدا شدن و سقوط سنگ از نما وجود ندارد.
  • سنگ تراورتن ماکو ابزارخوری خیلی خوبی دارد و پرتی زیادی در برش های آن ایجاد نمی شود.
  • این نوع سنگ اصلا شوره نمی زند و در هر منطقه ای از کشور با هر نوع آب و هوا قابل استفاده است.
  • قیمت مناسب این سنگ از ویژگیهای بسیار خوب آن است.
  • تم رنگی متنوع و نقش های جذاب هم ویژگی دیگر این سنگ است.

10 کاربرد انواع سنگ تراورتن

1- کفپوش و دیوارپوش

سنگ تراورتن انتخاب خوبی برای ساخت دیوارها و کف ساختمان است از این سنگ در راهروها، آشپزخانه و سرویس های بهداشتی هم میتوان استفاده کرد و یا در عناصر دکوراتیو از آن بهره برد.

اگر این سنگ بخوبی آب بندی شود در آشپزخانه که در معرض تردد زیاد و آلودگی و در نتیجه استفاده از شوینده ها برای پاکسازی آن است می تواند بسیار مقاوم باشد. سنگ تراورتن گزینه خوبی برای دیوار لابی هتلها و سالن های همایش هم هست.

2- سنگ نما 

سنگ تراورتن به دلیل مقاومت، طول عمر زیاد و زیبایی یکی از بهترین گزینه ها برای نمای ساختمان هاست و از گذشته هم از انواع سنگ تراورتن برای تزئین ساختمان های بزرگ و مجلل استفاده می شده است. استفاده از این سنگ بعنوان سنگ نما همواره از اصلی ترین کاربرد انواع سنگ تراورتن بوده است.

3- پاسیو و حیاط

اگر پاسیو و حیاط ساختمان با انواع سنگ تراورتن سنگفرش شود بسیار فضای زیبا و چشم نوازی در نظر بینندگان ایجاد میکند که میتوان از الگوها و مدلهای زیادی در چیدمان این سنگها و سنگفرش کف حیاط یا پاسیو بهره برد.

4- کفپوش استخر

در استخرهای خانگی تراورتن بعنوان سنگفرش گزینه بسیار خوبی است زیرا لغزندگی ندارد و چون گرما را جذب نمی کند بنابراین در روزهای گرم سال سطح سنگ خنک است و راه رفتن روی سطح سنگفرش استخر حتی با پای برهنه هم امکان دارد زیرا علاوه بر لغزنده نبودن خنک نیز هست.

5- راه پله ها و پله ها

سنگ تراورتن به دلیل خواص ذکر شده در بالا و مزیت های بیشمار دیگر برای پوشش راه پله ها و پله ها مناسب بوده و نمای تمیز و زیبایی ایجاد می کند.

6- کابین حمام

تراورتن اگر به خوبی آب بندی شود در محیط های کاملا مرطوب مانند حمام هم بسیار مناسب است زیرا علاوه بر زیبایی طبیعی که به محیط حمام می دهد لکه حاصل از کف و آب هم روی آن چندان مشهود نیست.

7- شومینه

شومینه در اغلب منازل نقطه کانونی محسوب می شود و دیگر عناصر حول آن چیده شده و بسیار در معرض دید قرار دارد. استفاده از انواع سنگ تراورتن نسبت به دیگر مصالح گزینه پرطرفدارتری برای سطح خارجی شومینه است.

8- مسیرهای رانندگی

جاده ها اغلب از بتن و آسفالت ساخته می شوند که فضای کسل کننده و یکنواختی دارند اما استفاده از سنگفرشهای با انواع سنگ تراورتن شگفتی و جذابیت زیادی به مسیرهای رانندگی می دهد که البته در همه جا مقدور نیست زیرا گزینه گران تری است.

اغلب برای بافت خیابان های قدیمی شهر یا بازارها که علاوه بر تردد وسایل نقلیه افراد زیادی هم آنجا آمد و شد دارند بسیار مناسب است و این سنگ مقاومت زیادی هم در برابر گرما، خراشیدگی و ساییدگی ناشی از عبور و مرور زیاد روی آن را دارد و همین طور جذابیت بصری خاصی ایجاد می کند.

9- مسیرهای پیاده رو در خیابانها و پارکها

راه رفتن روی سنگفرشی که از قطعه های سنگ طبیعی ساخته شده و پستی و بلندی ناچیزی که دارد و در زیر کفش ها احساس می شود حس خوشایندی دارد.

در برخی پارکها از این ویژگی به خوبی استفاده شده و مسیر پیاده روی با قطعه سنگهایی از جنس تراورتن پوشانده می شود که هم زیبایی بصری دارد و هم در مقابل سایش ناشی از تردد افراد کیفیت خود را از دست نمی دهد.  

10- ساخت اشیاء تزئینی و مجسمه 

دهمین کاربرد انواع سنگ تراورتن ساخت انواع اشیاء تزئینی و مجسمه هاست که در داخل منازل، حیاط، باغ، پارکها، میادین و … به کار می رود زیرا این سنگ شکل پذیری زیاد دارد و به دلیل تراکم بالا می توان با تراش های زیاد اشیاء زینتی زیبایی را از آن بدست آورد.

خرید سنگ تراورتن ماکو 

قیمت خرید انواع سنگ تراورتن به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله میتوان به رنگ، درصد خلوص، نوع فرآوری، کیفیت، ابعاد، ضخامت و … اشاره کرد. تراورتن های حاجی آباد، عباس آباد، تکاب، طبس، ابرکوه، ابیانه و دره بخاری از پرفروش ترین این سنگها در ایران میباشند.

سنگ تراورتن ماکو زمینه کرم تا شکلاتی همراه با موجهای ابروبادی دارد که موجهای سطح این نوع سنگ از مشخصات بارز آن است. البته این سنگ به صورتهای بی موج و موج دار فرآوری میگردد.

این سنگ بدلیل تم رنگی، ظاهر زیبا و منحصربفردی که دارد در بین سنگهای تراورتن بسیار مشهور است و در ساختمان سازی هم کاربرد زیادی دارد. قیمت این سنگ بسیار مناسب است که این امر نیز در پرطرفدار بودن آن نقش زیادی دارد.

مطالعه مقاله انواع سنگ نمای خانه را از دست ندهید . 

انواع سنگ - تراورتن در حمام

سنگ گرانیت

گرانیت از رایج ترین سنگ ها است که به عنوان یک سنگ زینتی صورتی، سفید، خاکستری و سیاه شناخته می شود. به صورت دانه درشت تا متوسط یافت می شود. سه کانی اصلی آن فلدسپات، کوارتز و میکا هستند که به صورت موسکویت نقره ای یا بیوتیت تیره یا هر دو وجود دارند. فلدسپات های قلیایی اغلب صورتی هستند و در نتیجه گرانیت صورتی اغلب به عنوان سنگ تزئینی استفاده می شود.

گرانیت از ماگمای غنی از سیلیس که کیلومترها در عمق پوسته زمین است متبلور می شود. بسیاری از ذخایر معدنی در نزدیکی اجسام گرانیتی متبلور از محلول های گرمابی که چنین اجسامی آزاد می کنند تشکیل می شوند.

سنگ گرانیتی جزء سنگ های آذرینی می باشد که در نتیجه منجمد شدن مواد مذابی که در پوسته زمین وجود دارد، بوجود می آید. این سنگ ها پس از تشکیل اغلب به شکل دانه های درشت دیده می شوند. از نظر رنگ بسیار متنوع است و با توجه به نمای ساختمان کاربردهای متفاوتی دارد.

سنگ های گرانیت معمولا به رنگ های صورتی کم رنگ تا قرمز یافت می شود. برخی دیگر از گرانیت ها به رنگ های خاکستری روشن و تیره وجود دارند. تغییر رنگ سنگ گرانیت به نسبت میزان فلدسپات، کوارتز، بیوتیت و هورنبلند تعیین می شود. هر کدام از سنگ های گرانیت رنگی با توجه به زیبایی هایی که دارد در نمای ساختمان و معماری بناها کاربرد فراوانی دارد.

پیدایش سنگ گرانیتی

معادن سنگ گرانیت در بسیاری از قسمت های جهان یافت می شود. به عنوان مثال، در توده های بزرگ در قاره ها، در مناطقی که پوسته زمین عمیقاً فرسایش یافته است، بسیار دیده شده است. گرانیت باید به آرامی در مکان‌های عمیق مدفون شود تا دانه‌های معدنی بزرگی تولید کند. توده‌های کوچک ‌تر از 100 کیلومتر مربع را استوک و به توده‌های بزرگ‌ تر باتولیت می‌گویند.

گدازه ها در سراسر زمین فوران می کنند، اما گدازه هایی مانند ریولیت که با ترکیبی مشابه گرانیت هستند، فقط در قاره ها فوران می کنند. این بدان معناست که گرانیت باید از ذوب سنگ های قاره ای تشکیل شود. این امر به دو دلیل اتفاق می افتد، 1- اضافه کردن گرما 2- افزودن مواد فرار مانند آب یا دی اکسید کربن یا هر دو.

قاره‌ها نسبتاً گرم هستند زیرا حاوی مقدار زیادی اورانیوم و پتاسیم هستند که از طریق رسوب رادیواکتیو محیط اطراف خود را گرم می‌کنند. فرآیندهای تکتونیک سطحی، می تواند باعث افزایش ماگماهای بازالتی در زیر قاره ها شود. این ماگماها علاوه بر گرما، کربن دی اکسید و آب آزاد می ‌کنند که به ذوب شدن انواع سنگ‌ ها در دماهای پایین‌ تر کمک می ‌کنند. تصور می‌شود که می‌توان مقادیر زیادی ماگمای بازالتی را در فرآیندی به نام زیر آبکاری به کف یک قاره ایجاد کرد. با آزاد شدن تدریجی گرما و مایعات از آن بازالت، مقدار زیادی از پوسته می تواند همزمان به گرانیت تبدیل شود.

معادن سنگ گرانیت در ایران

منابع غنی انواع سنگ گرانیت در کشور ایران، سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. برخی از استان هایی که دارای معادن سنگ گرانیت است، خراسان جنوبی و رضوی، آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، یزد، همدان و زنجان هستند که در زمینه استخراج و تولید سنگ گرانیت فعالیت دارند.

یکی از مناطق آذربایجان غربی بنام ماکو، به عنوان بزرگترین مرکز استخراج و تولید سنگ بازالت و گرانیت در کشور است. به همین منظور شرکت بازالت ماکو، بهترین سنگ بازالت و گرانیت را از این منطقه استخراج می کند. 

همچنین، با داشتن کارخانه سنگ بری مدرن و پیشرفته در منطقه آزاد ماکو، یکی از بزرگترین قطب های مهم تولید سنگ در کشور ایران می باشد که به کشورهای دیگر هم صادر می کند.

بیشتر بخوانید : قیمت سنگ گرانیت بازالت

انواع سنگ - معادن گرانیت در ایران

ویژگی های سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از مقاوم ترین و زیباترین انواع سنگ های ساختمانی است که در مقایسه با سنگ های دیگر در صدر لیست بهترین سنگ ها قرار دارد. برخی از ویژگی های عمده این سنگ را در ادامه به شما بیان می کنیم.

  • مقاوم در برابر حرارت: این سنگ از مواد مذاب تشکیل شده است. به همین دلیل، در برابر حرارت بسیار مقاوم است. این ویژگی باعث شده تا در ساختمان سازی کابرد زیادی داشته باشد.
  • استحکام بالا در برابر نفوذ آب: سنگ گرانیت به دلیل تخلخل کمی که دارد، جذب آب بسیار کمی دارد.
  • مقاوم در برابر خوردگی و ساییدگی: شما می توانید به راحتی از سنگ گرانیت در مکان هایی که تماس مستقیم با مواد شیمیایی دارد و در معرض تردد زیاد می باشد، استفاده کنید.

موارد استفاده سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده قرار می گرفت. به عنوان مثال، مصریان باستان اهرام را از گرانیت و سنگ آهک می ساختند. کاربردهای دیگر سنگ گرانیت در مصر باستان در ساخت ستون ها، لنگه درها، طاقچه ها، قالب ها و پوشش های دیوار و کف استفاده می شود.

در قرن یازدهم پس از میلاد در شهری از هند، اولین معبد جهان با سنگ گرانیت ساخته شد. در امپراتوری روم، گرانیت به بخشی جدایی ناپذیر از مصالح ساختمانی و زبان معماری تاریخی تبدیل شد. 

این سنگ بر اساس ساییدگی ها، به دلیل ساختاری که دارد سنگی مفید بوده که برای تحمل وزن های سنگین، سخت و براق و جلا قابلیت بسیار بالایی دارد. در فضاهای داخلی نیز برای کاشی ها، نیمکت ها، کف کاشی ها، پله ها و بسیاری از ویژگی های کاربردی و تزئینی دیگر استفاده می شود.

برخی از موارد استفاده سنگ گرانیت که به صورت مدرن کاربرد دارد، قرار ذیل به آن ها اشاره شده است.

  • سنگ قبرها و بناهای تاریخی
  • کف سازی ساختمان
  • استفاده از صفحات سطح گرانیت صیقلی برای ایجاد صفحه مرجع به دلیل قابلیت نفوذناپذیری و انعطاف‌پذیری آن

طبقه بندی انواع سنگ گرانیت براساس رنگ

سنگ گرانیت را با توجه به معیارهای مختلفی می توان دسته بندی کرد. از آنجائیکه گرانیت ها حاوی کانی های متفاوتی مانند کوارتز، میکار، فلدسپات و غیره هستند ، میزان کم و زیاد بودن هر کدام از این مواد باعث می شود تا رنگ های متنوعی از سنگ گرانیت ایجاد شود. عموما گرانیت به رنگ های سفید، صورتی، مشکی، قرمز، سبز و آبی، در مناطق مختلف کشور یافت می شود.

موضوع دیگری که مهم است منشاء سنگ گرانیت است که در مناطق مختلف متفاوت است. زیرا شرایط آب و هوایی منطقه، نوع خاک، عمق معدن و عوامل دیگر همه در ایجاد نوع سنگ گرانیت تاثیر مستقیم دارد. همین امر باعث شده تا زیبایی، استحکام و خالص بودن آن نیز متفاوت باشد. در اینجا انواع سنگ گرانیت رنگی را مورد بررسی قرار می دهیم :

سنگ گرانیت مشکی

یکی از انواع سنگ گرانیت که زیبایی خاصی دارد، به رنگ مشکی می باشد. برخی از انواع سنگ های گرانیت مشکی دارای خطوط سفید و نوک مدادی هستند که زیبایی سنگ را دو چندان کرده است. معدن نطنز جایی است که از این سنگ به وفور یافت می شود.

زیبایی این سنگ باعث شده تا از آن در نمای بیرونی و سنگ فرش فضای داخلی ساختمان استفاده شود. دلایلی که سنگ گرانیت مشکی را در میان سایر سنگ ها متمایز ساخته است عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر سایش
  • قابلیت جذب پایین آب
  • مقاوم در برابر سرما و گرما
  • زیبایی منحصر به فرد

سنگ گرانیت سفید

سنگ گرانیت سفید عمدتاً از مواد معدنی کوارتز (سفید شیری) و فلدسپات (سفید مات) تشکیل شده است. لکه های سیاه کوچک موجود در گرانیت در واقع دانه های کوچک آمفیبول هستند. این امر به دلیل کمبود اجزای شیمیایی مورد نیاز برای تشکیل آمفیبول هستند.

اگر سنگی را دیدید که 100% سفید است، آن سنگ گرانیت نیست، بلکه به احتمال زیاد یک سنگ ساخته دست بشر است که شبیه گرانیت یا یک صفحه کوارتز است.

سنگ گرانیت سفید و سیاه

به نظر می رسد گرانیت فوق دارای قسمت های مساوی کوارتز، فلدسپات و آمفیبول است که یک گرانیت سیاه و سفید خالدار ایجاد می کند. این یکی از رایج ترین انواع گرانیت است و یکی از انواع سنگ گرانیتی است که بیشتر برای کانترهای گرانیتی استفاده می شود.

سنگ گرانیت قرمز

گرانیت قرمز گونه ای از گرانیت فراوان فلدسپات پتاسیم صورتی است که در آن رنگ قرمز فلدسپات رنگ بیشتر است. همچنین، می‌توانید رنگ قرمز را از اکسید آهن موجود در دانه‌های هماتیت یا گنجاندن درون فلدسپات دریافت کنید.

سنگ گرانیت آبی

تشخیص گرانیت آبی اصل دشوار است. اکثر سنگ های آبی رنگ گرانیت نیست، بلکه لارویکیت است. یک نوع سنگ آذرین از نوع مونزونیت است و گاهی اوقات به عنوان “گرانیت آبی” نامیده می شود. سنگی که اغلب در بازار فروخته می شود، حاوی مقدار زیادی لابرادوریت آبی است و گاهی اوقات به عنوان گرانیت آبی عرضه می شود.

سنگ گرانیت سبز

سنگ هایی که به عنوان گرانیت سبز وجود دارند، اغلب سنگ در واقع نوعی سنگ مرمر سبز است. گاهی اوقات می تواند یک نوع سنگ صابون باشد که به اشتباه به عنوان گرانیت برچسب گذاری می شود. 

گرانیت ها در کانی های سبز رنگ به وفور یافت نمی شوند، اما انواع مختلفی از سنگ ها وجود دارند که به وفور حاوی کانی های سبز هستند. یکی از راه های بسیار غیرمعمول برای به دست آوردن رنگ سبز، گنجاندن آمازونیت، گونه ای سبز از فلدسپات است.

بسیاری از مردم، گرانیت را به این دلیل می شناسند که رایج ترین انواع سنگ آذرین موجود در سطح زمین است. به همین دلیل، گرانیت برای ساختن بسیاری از اجسام در زندگی روزمره استفاده می شود. به عنوان مثال می توان به کانترها، کاشی‌های کف، سنگ‌فرش، حاشیه، پله‌ها، روکش ساختمان و بناهای یادبود گورستان اشاره کرد.

پیشنهاد می شود : تفاوت سنگ بازالت ماکو با گرانیت چیست؟

انواع سنگ - انواع رنگهای سنگ گرانیت

استخراج انواع سنگ گرانیت در معادن کشور

در کشور ما در چندین شهر معادن سنگ گرانیت وجود دارد که انواع سنگ با کیفیت گرانیت در آنها فرآوری می شود و به مصرف داخلی و صادرات خارجی می رسد . در اینجا با چند نمونه از انواع سنگ گرانیت در کشور آشنا می شویم : 

سنگ گرانیت همدان

در قسمت های مختلف ایران، معادن سنگ گرانیت وجود دارد که از جمله می توان به معدن سنگ سرکان همدان اشاره کرد.

سنگ گرانیتی که در این مکان استخراج می شود از ویژگی های خاصی برخوردار است. به عنوان مثال، از مقاومت بالا و قابلیت ساب پذیری بالایی برخوردار است.

استفاده از سنگ گرانیت مشکی همدان، در قسمت های راه پله، سنگفرش فضای داخلی ساختمان و دیواره های راهرو نمای فوق العاده زیبایی را به ساختمان شما می دهد. کیفیت، استحکام و زیبایی این سنگ باعث شده تا قیمت بالاتری داشته باشد.

سنگ گرانیت زاهدان

معدن زهی در استان زاهدان بهترین نوع سنگ گرانیت را در خود دارد که به عنوان روشن ترین گرانیت گل پنبه ای معروف است. در مقایسه با سنگ گرانیت سفید نطنز روشن تر است و از سطح یکنواخت و دانه دار برخوردار می باشد.

ویژگی های سنگ گرانیت معدن زهی دارای ویژگی هایی از قبیل ساب پذیری بالا، کیفیت عالی، ضخامت و ابعاد بزرگ می باشند. تمام این عوامل در قیمت سنگ گرانیت تاثیر گذار خواهد بود.

از این نوع گرانیت همانند سایر سنگ ها می توان در قسمت کانتر آشپزخانه، پله ها و قسمت های داخلی ساختمان استفاده کرد.

سنگ گرانیت نهبندان

معدن سنگ گرانیت شقایق در شهر نهبندان دارای بهترین و مرغوب ترین گرانیت است. از نظر کیفیت، جذب آب، استحکام و یکنواختی همانند سنگ های سایر معادن می باشد.

در مقایسه با سایر گرانیت ها تنوع کمتری دارد و برخی دارای نقاط مشکی است. به همین دلیل، آن نوع سنگ هایی پرکاربرد هستند که خالص تر و ضخامت بیشتری دارند که از نظر قیمت نیز افزایش می یابند.

سنگ گرانیت اسپراخان

گرانیت اسپراخان از جمله سنگ های گرانیت است که از نظر ظاهر بسیار مشابه می باشد. رنگ زمینه آن صورتی مایل به خاکستری است و در موارد زیادی کاربرد دارد.

از جمله موارد استفاده آن می توان در سنگ فرش خیابان، معماری ساختمان، پیاده روها و موارد دیگر اشاره کرد.

مطلب مرتبط : سنگ اسپراخون ، خرید و قیمت

انواع سنگ - کاربرد گرانیت اسپراخان

سنگ آندزیت 

سنگ آندزیت پس از بازالت فراوانترین انواع سنگ آذرین (آتشفشانی) محسوب میشود . از 721 آتشفشان در جهان 442 آتشفشان به سنگ آندزیت تعلق دارد . در کشور ما نیز سنگ آندزیت نظیر سنگ بازالت از فراوانی بالایی برخوردار است .

آندزیت یک سنگ آذرین ریزدانه است که از نظر محتوای سیلیس متوسط و فلزات قلیایی کمی دارد . این سنگ دارای کمتر از 20 درصد کوارتز و 10 درصد فلدسپاتوئید از نظر حجمی است که حداقل 65 درصد فلدسپات موجود در سنگ از پلاژیوکلاز تشکیل شده است .

سنگ آندزیت یک سنگ مافیک است و این به دلیل سرد شدن ماگما در دو مرحله است . در مرحله اول ماگما در داخل پوسته زمین و قبل از رسیدن به سطح زمین به آهستگی سرد می شود و در مرحله بعد پس از فوران از آتشفشان به سرعت در اثر مجاورت با هوای سرد خنک شده و تبدیل به سنگ می گردد .

آندزیت یک سنگ آتشفشانی خاکستری تا سیاه با حدود 52 تا 63 درصد وزنی سیلیس است . آندزیت ها حاوی کریستالهایی هستند که عمدتاً از فلدسپات پلاژیوکلاز و یک یا چند ماده معدنی پیروکسن (کلینوپیروکسن و ارتوپیروکسن) و مقادیر کمتری هورنبلند تشکیل شده اند .

ماگمای آندزیتی معمولاً از آتشفشانهای استراتو با جریان گدازه‌های غلیظ فوران می‌کند که طول برخی از آنها به چندین کیلومتر می‌رسد . ماگمای آندزیتی همچنین می‌ تواند فوران‌ های انفجاری قوی ایجاد کند تا جریان ‌ها و موج ‌های آذرآواری و ستون ‌های فوران عظیم را تشکیل دهد . آندزیت ها در دمای بین 900 تا 1100 درجه سانتیگراد فوران می کنند .

خواص سنگ آندزیت

سنگ آندزیت دارای ویژگی ها و خواص متعددی است که آنرا برای کاربردهای گوناگون مناسب می کند . تعدادی از این خواص و ویژگی ها شامل موارد زیر است :

مقاومت بالا در برابر فشار: انواع سنگ آندزیت همچون سنگ بازالت و گرانیت به دلیل چگالی مناسب و نوع ساختار ریزدانه دارای مقاومت زیادی در برابر فشار است . همین ویژگی باعث می شود تا برای استفاده در پل ها ، ساختمان ها و سازه های بزرگ مناسب باشد .

مقاومت در برابر سایش: سنگ آندزیت در مقابل سائیدگی مقاومت بالایی دارد و برای همین از آن در کف پوش محوطه های عمومی ، رمپ پارکینگ و … که محل عبور و مرور است استفاده می شود .

ظاهر و رنگ زیبا: یکی از ویژگیهای سنگ آندزیت رنگ زیبای آن است و ترکیب رنگهای آن در همه سبک ها قابل استفاده است .

مقاومت در برابر عوامل آب و هوایی: سنگ آندزیت مقاومت بالایی در برابر رطوبت ، گرما و سرما ، باران های اسیدی و … دارد . این سنگ در همه اقلیم های آب و هوایی قابل استفاده است و این به دلیل ساختار ویژه آن است .

کاربردهای سنگ آندزیت

از انواع سنگ آندزیت در ساختمان سازی ، صنایع و … استفاده های زیادی می شود :

  • معماری و ساختمان سازی
  • محوطه سازی
  • دکوراسیون خارجی و داخلی
  • صنایع معدنی
  • و …

پیشنهاد می کنیم مقاله سنگ آندیت برای نما را مطالعه نمایید . 

انواع سنگ - پیدایش سنگ آندزیت

ترکیبات و رنگ سنگ آندزیت

ترکیب تمام سنگ های آذرین بر اساس درجه ذوب و ذوب مجدد پوسته زمین است. این روند زنجیره ای از سنگ های آذرین را ایجاد می کند که بسته به انواع کانی های موجود در سنگ، به عنوان مافیک یا فلسیک تعریف می شوند.

سنگ های مافیک از ماگمای بسیار داغی که به سطح زمین رسیده و سرشار از آهن و منیزیم هستند، تشکیل می شوند و رنگ این سنگ ها را تیره تر می کند.

در مقابل، سنگ های فلسیک حاوی مقدار زیادی سیلیکون، پتاسیم و سدیم هستند که رنگ این سنگ ها را روشن تر می کند.

رنگ سنگ آندزیت ، خاکستری و قهوه ای است؛ ولی به تیرگی سنگ بازالت یا غنی از سیلیس مانند سنگ دیوریت نیست و در اندازه دانه آن تغییرات شدیدی که برخی از سنگ ها دارند، وجود ندارد.

کاربرد سنگ آندزیت

آندزیت به دلیل استحکام و دوام در راهسازی، محوطه سازی و ساخت بناهای تاریخیو مجسمه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ آندزیت در تزیینات سطح ساختمان کاربرد دارد. همچنین سنگ آندزیت به علت استحکام خمشی بالا، تفاوت رنگ کمتر، ثبات رنگ، مقاومت در برابر اسید، مقاومت در برابر سایش بالا، عمر طولانی، نصب و نگهداری ساده در ساخت و ساز کارایی بالایی دارد.

برای سطح ستون، لوازم بهداشتی، سنگ قبر و تزیینات دیوارهای داخلی و خارجی نیز استفاده می شود.

همچنین برای ساخت کاشی استفاده می شود؛ زیرا در برابر لغزش مقاوم است. به عنوان ماده پرکننده نیز در ساخت و ساز و راهسازی کاربرد دارد.

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله فروش سنگ آندزیت را از دست ندهید. 

انواع سنگ - کاربرد آندزیت

سنگ بازالت

بازالت سنگی آذرین است که از انجماد ماگمای مذاب تحت فشار به وجود می آید. این نوع سنگ دارای ساختار متوسط ​​تا ریزدانه است. اغلب این سنگ ها به عنوان فلزات جاده ای استفاده می شوند. همچنین دارای وزن مخصوص و مقاومت فشاری 200-350 نیوتن بر میلی متر مربع است.

بازالت بیش از هر نوع سنگ دیگری در زیر سطح زمین قرار دارد. بیشتر حوضه های اقیانوسی توسط بازالت پوشیده شده و سنگ آتشفشانی اصلی در بسیاری از جزایر اقیانوسی میانی از جمله ایسلند و جزایر هاوایی است.

ویژگی های سنگ بازالت

بازالت معمولا خاکستری تا سیاه است؛ اما به دلیل اکسیداسیون می تواند قهوه ای یا زنگ بزند. اگرچه انواع سنگ های بازالتی به عنوان «تاریک» شناخته می شوند، اما می توانند طیف گسترده ای از سایه را به دلیل فرایندهای ژئوشیمیایی منطقه ای از خود نشان دهند. بازالت مختص زمین نیست. بازالت یک سنگ بین کهکشانی است که نمونه‌هایی از آن در ماه ، مریخ، زهره و چند سیاره دیگر یافت شده است.

همان طور که گفته شده، اغلب سنگ بازالت به رنگ خاکستری تیره تا سیاه است. این نوع سنگ بسیار سخت و بادوام است. همچنین می تواند در برابر هوا مقاومت کند و در برابر رطوبت غیر قابل نفوذ است. علاوه بر این، به عنوان سنگدانه درشت در بتن و سنگ تراشی برای دیوارهای حایل و سدها استفاده می‌شود.

مقاله مرتبط  : بهترین مرکز خرید سنگ بازالت کجاست؟

انواع سنگ - ویژگی های سنگ بازالت

از دیگر انواع سنگ ساختمانی 

سنگ های ساختمانی دیگری نیز در کشور در کار ساخت و ساز ساختمان و شهری استفاده می شود که از اهمیت کمتری نسبت به سنگ های بازالت ، گرانیت ، آندزیت و تراورتن برخوردار هستند . در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره ای مختصر می کنیم :

سنگ ماسه سنگ

ماسه سنگ یک سنگ رسوبی است. کوارتز و فلدسپات کانی های غالب برای ماسه سنگ هستند. رنگ انواع سنگ توسط مواد معدنی موجود در آن تعیین می شود، ماسه سنگ را می توان در رنگ های سفید، خاکستری، قرمز، قهوه ای یافت.

وزن مخصوص ماسه سنگ متغیر است. دارای مقاومت فشاری 20-170 نیوتن بر میلی متر مربع بود. ماسه‌سنگ‌ها سنگ‌های چینه‌ای هستند، بنابراین تحت تأثیر عوامل هوازدگی قرار می‌گیرند. اگرچه از ماسه سنگ ها در سازه های بنایی سنگین با سیمان سیلیس استفاده می شود.

سنگ آهک

سنگ آهک از انواع سنگ رسوبی است که در دریاچه ها و اقیانوس ها تشکیل شده است. کلسیت جزو اصلی سنگ آهک است. سنگ‌های آهک را می‌توان برای کف‌پوش، سقف و روسازی و به‌عنوان ماده پایه سیمان استفاده کرد.

از هر نوع سنگ آهکی در ساختمان سازی نمی توان استفاده کرد، همچنین سنگ آهک ها در مناطق ساحلی و صنعتی نامناسب هستند.

سنگ لاتریت

لاتریت سنگ دگرگونی است. این نوع سنگ متخلخل بوده و ساختارهای اسفنج مانندی دارند. دارای وزن مخصوص است. لاتریت ها به دلیل حضور زیاد اکسیدهای آهن قرمز رنگ هستند.

لاتریت به عنوان انواع سنگ ساختمانی استفاده می شوند؛ اما برای جلوگیری از ورود رطوبت به سازه باید گچ کاری شوند. لاتریت با چاشنی قدرت می گیرند.

سنگ مرمر

سنگ مرمر یک سنگ دگرگونی است که از سنگ آهک تحت فشار و دمای بالا منشأ می گیرد. دارای وزن مخصوص و مقاومت فشاری آن بین 70-75 نیوتن بر میلی متر مربع است.

اغلب سنگ مرمر  در کف، راه پله و به عنوان تزئینات ساختمانی و میز مورد استفاده قرار می گیرد. انواع سنگ مرمر در ساخت و سازهایی استفاده می شود که ظاهر آن مهم تر از کیفیت سازه است.

سنگ کوارتزیت

سنگ کوارتزیت از انواع سنگ دگرگونی است. دارای وزن مخصوص و مقاومت فشاری 50-300 نیوتن بر میلی متر مربع است و در ساختمان سازی نیز کاربرد دارد . 

بیشتر بخوانید : سنگ بازالت یا سنگ مرمر ؟

انواع سنگ - کاربرد سنگ در سرویس بهداشتی و حمام

کلام آخر 

در این مقاله به معرفی انواع سنگ ساختمانی پرکاربرد در ایران پرداختیم و سنگ های تراورتن ، گرانیت ، آندزیت ، بازالت ، مرمر و … را مورد بررسی قرار دادیم . چنانچه قصد خرید انواع سنگ ساختمانی را به صورت عمده یا جزئی دارید می توانید با شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید . کارشناسان این شرکت آماده پاسخگویی و راهنمایی شما عزیزان برای خرید سنگ مناسب هستند . 

خرید انواع سنگ با قیمت مناسب

شرکت سنگ بازالت ماکو ، دارای مهم ترین معادن غنی انواع سنگ بازالت ، گرانیت و تراورتن است که به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده سنگ بازالت فعالیت می کند.

برای سفارش و خرید انواع سنگ های ساختمانی از قبیل گرانیت ، بازالت، مرمر، آندزیت و غیره می توانید با کارشناسان و مهندسین شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید . 

دیدگاهی در مورد “انواع سنگ ساختمانی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *