آندزیت و گرانیت, سنگ بازالت, مقالات

تفاوت سنگ بازالت ماکو با گرانیت چیست؟

سنگ بازالت ماکو

هنگام خرید سنگ بازالت یا گرانیت ممکن است برای شما تفاوت سنگ بازالت ماکو با گرانیت سوال باشد. با توجه به اینکه هر دو این سنگها از دسته سنگهای آتشفشانی هستند و شباهت هایی با هم دارند ولی ما در این مقاله به تفاوت سنگ بازالت ماکو با گرانیت خواهیم پرداخت . پس در ادامه با شرکت سنگ بازالت ماکو عرضه کننده انواع سنگ بازالت ، گرانیت ، آندزیت و … همراه باشید .

معرفی سنگ بازالت ماکو و سنگ گرانیت

سه نوع سنگ در روی زمین وجود دارد که شامل سنگ آذرین، سنگ دگرگونی و سنگ رسوبی می شود. سنگ بازالت ماکو و سنگ گرانیت دو نوع مختلف سنگ آذرین هستند. سنگ‌های آذرین بازالت و گرانیت بسیار به یگدیگر شبیه است، اما راه‌های مختلفی وجود دارد که آن دو را از یکدیگر تشخیص داد. بنابراین، هر دو این سنگ ها دارای مشخصات متمایز هستند که تفاوت سنگ بازالت ماکو با گرانیت را تعیین می کند. 

سنگ بازالت ماکو چیست؟

بازالت سنگی آذرین، مافیک و آتشفشانی است که توسط جریان های گدازه ای در انواع مختلف آتشفشانی تولید می شود. این سنگ عمدتا حاوی شیشه های آتشفشانی، پیروکسن و فلدسپات پلاژیوکلاز است و دانه ریز است. سنگ بازالت ماکو یکی از رایج ترین انواع سنگ روی زمین و دیگر اجرام سیاره ای در منظومه شمسی است.

ترکیب سنگ بازالت ماکو

از آنجایی که بازالت نوعی از سنگ مافیک است، حاوی مواد معدنی با آهن و منیزیم قابل توجهی است. مواد معدنی تشکیل دهنده بازالت عبارت است از پیروکسن، فلدسپات پلاژیوکلاز، آمفیبول و مقداری الیوین. شیشه های آتشفشانی نیز وجود دارد. برخی از مواد معدنی تشکیل دهنده بازالت، مانند الیوین، به دلیل وجود آب به هوازدگی شیمیایی در سطح زمین بسیار حساس هستند.

ساختار سنگ بازالت ماکو

بازالت در سطحی که از گدازه سخت می شود، به وجود می آید. مکان هایی که بازالت در آنها فراوان است، شامل پشته های اقیانوسی میانی، نقاط داغ و حوضه های شکاف است. از آنجایی که بازالت در سطح تشکیل می شود، در عرض چند روز تا چند ماه نسبتاً سریع خنک می شود. همچنین دانه های معدنی موجود در بازالت ریزدانه هستند و با چشم غیر مسلح به سختی قابل مشاهده هستند.

سنگ اندزیت از دیگر سنگ های آذرین است که امروزه بسیار پرکاربرد است.

تفاوت سنگ بازالت ماکو با گرانیت - خرید سنگ بازالت ماکو

 سنگ گرانیت چیست؟

گرانیت یک سنگ آذرین نفوذی با ترکیب فلسیک است. گرانیت هسته ها و بخش عمده ای از رشته کوه های اصلی در سراسر جهان را تشکیل می دهد. علاوه بر این، بسیاری از صخره‌های قاره‌ای، از گرانیتی به دست می‌آیند که یا در اثر هوازدگی و فرسایش از بین رفته یا دگرگون ‌شده‌اند. همچنین گرانیت یکی از قابل تشخیص ترین سنگ ها برای اکثر مردم است.

ترکیب سنگ گرانیت

گرانیت به عنوان سنگ فلسیک طبقه بندی می شود، به این معنی که قابل توجه فلدسپات و کوارتز است. مواد معدنی اولیه گرانیت شامل کوارتز، فلدسپات، میکا و گاهی بیشتر پیروکسن است.

ساختار گرانیت

گرانیت از آنجایی که در اعماق زیر سطح تشکیل می شود، به عنوان یک سنگ پلوتونیک در نظر گرفته می شود. سنگ‌های پلوتونیک با سنگ‌های آتشفشانی که در سطح تشکیل می‌شوند در تضاد هستند. گرانیت به تشکیل در مناطق فرورانش قره ای دارد که در آن پوسته اقیانوسی در زیر پوسته قره فرورانش می کند. همچنین در مناطق برخورد قره ای شکل خواهد گرفت.

مقاله های پیشنهادی: ویژگی های سنگ گرانیت

تفاوت سنگ بازالت ماکو با گرانیت - خرید سنگ گرانیت

شباهت های سنگ بازالت ماکو و گرانیت

بازالت و گرانیت هر دو سنگ های سیلیکاته ای بوده که حاوی کانی های رایجی مانند فلدسپات و پیروکسن هستند. همچنین هر دو این سنگ ها، روی زمین بسیار رایج هستند. علاوه بر این، هر دو آذرین هستند، به این معنی که از تبلور مستقیم سنگ مذاب تشکیل می شوند.

تفاوت سنگ بازالت ماکو با گرانیت

اگرچه شباهت های بسیاری بین سنگ بازالت و گرانیت وجود دارد، اما تفاوت سنگ بازالت ماکو با گرانیت هم کم نیست. در زیر به چند نمونه از این تفاوتها اشاره می کنیم :

  • بازالت، یک سنگ آتشفشانی یا اکستروژن است که در سطح تشکیل می شود، در حالی که گرانیت پلوتونیک یا نفوذی است که در زیر سطح تشکیل می شود. به عبارتی دیگر بازالت یک سنگ آذرین متراکم، تیره و ریزدانه از جریان گدازه یا نفوذ جزیی است که از لابرادوریت و پیروکسن تشکیل شده است. در مقابل، گرانیت یک سنگ آذرین دانه درشت است که از فلدسپات های ارتوکلاز و آلبیت و کوارتز تشکیل شده است.
  • بازالت مافیک است، در حالی که گرانیت فلسیک است. به عبارتی دیگر بازالت رنگ تیره تری دارد و از مافیک تشکیل شده است. از طرفی گرانیت رنگ روشن و از فلسیک تشکیل شده است.
  •  بازالت هم در زمین و هم در دیگر اجرام منظومه شمسی مانند ماه و مریخ رایج است، در حالی که گرانیت فقط در زمین رایج است و در جاهای دیگر منظومه شمسی نادر است. به عبارتی دیگر بازالت در اکثر سیاره های سیلیکات زمینی رایج است و در پوسته های اقیانوسی و قاره ای یافت می شود. در حالی که گرانیت فقط در زمین و فقط در اطراف پوسته قاره ای یافت می شود.
  • بازالت می تواند در عرض چند روز تا چند ماه تشکیل شود، در حالی که توده های گرانیتی میلیون ها سال طول می کشد تا سرد و سخت شوند. به عبارتی دیگر بازالت برای فرمولاسیون زمان کمتری نیاز دارد، در حالی که گرانیت میلیون ها سال طول می کشد.
  • بازالت در پوسته اقیانوسی رایج تر است، در حالی که گرانیت در پوسته قاره ای رایج تر است.
  • بازالت یک سنگ آذرین بیرون زده است که بر روی سطح فوران می کند و به سرعت سرد می شود و بلورهای کوچکی را تشکیل می دهد؛ ولی گرانیت یک سنگ آذرین نفوذی است که در زیر سطح زمین جامد می شود و در اثر برهم خوردن کند بلورهای بزرگی تشکیل می شود.
  • بازالت دارای صفحات ستونی است، در حالی که گرانیت دارای صفحات افقی است.

بیشتر بخوانید : کاربرد سنگ بازالت

تفاوت سنگ بازالت ماکو با گرانیت - کاربرد سنگ بازالت

کلام آخر

در این مقاله با انواع شباهت و تفاوت سنگ بازالت ماکو با گرانیت آشنا شدیم. هر دو این سنگها از سنگهای پرکاربرد در کشور ما محسوب می شوند و از دسته سنگهای مقاوم و مستحکم و مناسب هر گونه آب و هوا هستند. چنانچه قصد خرید انواع سنگ بازالت ، گرانیت ، تراورتن ، آندزیت و … را دارید تنها با شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید. 

خرید انواع سنگ بازالت و گرانیت با قیمت مناسب

بازالت از جمله سنگ های کاربردی است که تحت فرایند اسلب و تایل می توانید آن را در صنعت ساخت و ساز استفاده کنید. شرکت سنگ بازالت ماکو، دارای مهم ترین معادن غنی سنگ بازالت، گرانیت و تراورتن است که به عنوان بزرگ ترین تولید کننده و صادر کننده بازالت فعالیت می کند.

برای سفارش و خرید بهترین سنگ های ساختمانی از قبیل گرانیت، سنگ بازالت، مرمر، آندزیت و غیره می توانید با کارشناسان و مهندسین شرکت بازالت ماکو تماس بگیرید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید. 

دیدگاهی در مورد “تفاوت سنگ بازالت ماکو با گرانیت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *