سنگ بازالت, مقالات

سنگ آتشفشانی بازالت

سنگ آتشفشانی بازالت

بازالت یک سنگ آتشفشانی تیره رنگ بسیار رایج است که از پلاژیوکلاز کلسیمی (معمولا لابرادوریت)، کلینوپیروکسن (اوجیت) و سنگ آهن (مگنتیت تیتانیفر) تشکیل شده است. همچنین ممکن است سنگ آتشفشانی بازالت حاوی الیوین، کوارتز، هورنبلند، نفلین، ارتوپیروکسن و غیره باشد. بازالت معادل آتشفشانی گابرو است.

در این مقاله قصد داریم با سنگ آتشفشانی بازالت بیشتر آشنا شویم. شرکت سنگ بازالت ماکو شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند. 

جنس سنگ آتشفشانی بازالت

بازالت سنگی ریزدانه و تیره رنگ است. رنگ سیاه توسط اوژیت معدنی به بازالت داده می شود. اغلب عرض آن 12 سانتی متر است. بازالت معمولا سیاه یا خاکستری تیره است. همچنین از دانه های معدنی تشکیل شده است که اکثراً با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیستند. احتمال دارد سنگ آتشفشانی بازالت حاوی شیشه های آتشفشانی و حاوی فنوکریست ها (کریستال های بزرگ تر در توده زمینی ریزدانه) و وزیکول (حفره هایی که توسط گازهای آتشفشانی پر شده اند) باشد.

رنگ سیاه توسط پیروکسن و مگنتیت به سنگ آتشفشانی بازالت داده می شود. هر دوی آنها حاوی آهن هستند و به همین دلیل است که آنها سیاه هستند. پس آهن است که در رنگ سنگ بازالت تاثیر دارد. پلاژیوکلاز، از نظر حجمی معمولاً مهم ترین ماده تشکیل دهنده و عمدتاً به رنگ خاکستری کم رنگ است.

بازالت بسته به فشار، دما و ماهیت ترکیبات فراری که با کانی‌های موجود در بازالت واکنش می‌دهند، به تعدادی از انواع سنگ‌های مختلف دگرگون می‌شود. رایج‌ترین سنگ‌های دگرگونی با پیش سنگ بازالتی عبارت از کلریت شیست، آمفیبولیت، بلوشیست و اکلوژیت است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کاربرد سنگ بازالت پیشنهاد می شود.

سنگ آتشفشانی بازالت - انواع بازالت آتشفشانی

محیط پیدایش سنگ آتشفشانی بازالت

بازالت یک نوع سنگ اصلی است که تقریباً در هر محیط تکتونیکی وجود دارد. بازالت به وضوح رایج‌ترین سنگ آتشفشانی روی زمین است و سنگ‌های بازالتی (شامل گابرو ، دیاباز و معادل‌های دگرگون شده آنها) رایج‌ترین سنگ‌های پوسته هستند. همچنین بازالت در ماه و سایر سیارات سنگی منظومه شمسی رایج است.

علت گستردگی سنگ آتشفشانی بازالت

بازالت جزو اصلی پوسته زمین است که تقریباً تمام انواع سنگ های دیگر از آن تکامل یافته است، بنابراین به طور گسترده در محیط های مختلف وجود دارد.

ساختار سنگ آتشفشانی بازالت

این نوع سنگ بازالت زمانی تشکیل می شود که سنگ های گوشته (پریدوتیت) شروع به ذوب شدن می کنند. همچنین به طور نامتجانس ذوب می شوند.

مذاب بودن به این معنی است که ترکیب متفاوتی از سنگ های منشا دارد. البته تنها در صورتی ممکن است که سنگ‌ها تا حدی ذوب شوند، اما این دقیقاً همان چیزی است که در گوشته بالایی اتفاق می‌افتد. این ماده تا حدی ذوب می شود تا ماگمای بازالتی تولید کند که چگالی کمتری دارد و به سمت بالا می رود تا پوسته اقیانوسی جدیدی را در پشته های اقیانوسی یا آتشفشان ها و نفوذی ها (دایک ها، آستانه ها) در بسیاری از رژیم های تکتونیکی دیگر تشکیل دهد.

بازالت منشا سایر سنگ های  آتشفشانی تکامل یافته تر مانند داسیت و ریولیت است. همچنین ممکن است سنگ های بازالتی سنگ های بیگانه را از گوشته حمل کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سنگ اسلب بازالت پیشنهاد می شود.

سنگ آتشفشانی بازالت - فروش سنگ بازالت

بازالت یک تعریف شیمیایی دقیق ندارد. بازالت سنگی آذرین است که حاوی بیش از 45 و کمتر از 52 درصد  SiO2 و کمتر از پنج درصد کل قلیایی ها است.

همان طور که بیان شد بازالت در بسیاری از محیط های تکتونیکی گسترده است؛ اما تغییرات جزیی در ترکیب شیمیایی وجود دارد که امکان طبقه بندی دقیق تری را فراهم می کند.

نتیجه ذوب جزیی گوشته بالایی است که قبلاً بارها بازیافت شده است، در حالی که OIB حداقل تا حدی از قسمت عمیق تر گوشته است (توده های گوشته با منبع عمیق که نقاط داغ مانند هاوایی یا جزایر قناری را تغذیه می کند)، بنابراین در عناصر شیمیایی ناسازگار کمتر تهی می شود.

دگرگونی و هوازدگی سنگ آتشفشانی بازالت

بازالت عمدتاً از مواد معدنی با مقاومت کمی در برابر هوا تشکیل شده است. بنابراین این سنگ به عنوان یک کل نیز تمایل دارد سریع تر از گرانیت و سایر انواع سنگ فلسیک تجزیه شود.

مگنتیت یکی از مقاوم ترین کانی های رایج در بازالت است و بخش عمده ای از ماسه های معدنی سنگین را تشکیل می دهد. سایر کانی ها تجزیه می شوند و اجزای خود را به صورت یون در آب آزاد می کنند یا کانی های رسی را تشکیل می دهند.

آهن و آلومینیم جزو یون های کم تحرک هستند. بنابراین تمایل به تشکیل رسوبات لاتریت غنی شده در این عناصر دارند.

مقایسه سنگ آتشفشانی بازالت با سایر سنگ ها

ممکن است انواع سنگ های مانند آندزیت بازالتی، بازانیت، پیکریت (پیکرو بازالت)، تراکی بازالت و سنگ هایی مانند فونوتفریت یا آندزیت ظاهر بسیار مشابهی با سنگ آتشفشانی بازالت داشته باشند و در بسیاری از موارد به راحتی با آن اشتباه گرفته شوند.

آندزیت شبیه بازالت است؛ اما حاوی سیلیس بیشتری است و به طور کلی رنگ روشن‌تری دارد. بلورهای سفید، فنوکلازهای پلاژیوکلاز هستند، اما حاوی کلسیم کمتر و سدیم بیشتری نسبت به پلاژیوکلاز در بازالت هستند. آندزیت محصول بسیار رایج آتشفشان منطقه فرورانش است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سنگ بازالت ساختمانی پیشنهاد می شود.

سنگ آتشفشانی بازالت - خرید عمده سنگ بازالت

خرید انواع سنگ آتشفشانی بازالت با قیمت مناسب

سنگ آتشفشانی بازالت از جمله سنگ های کاربردی است که تحت فرایند اسلب و تایل می توانید آن را در صنعت ساخت و ساز استفاده کنید.

سنگ بازالت ماکو ، دارای مهم ترین معادن غنی سنگ بازالت، گرانیت و تراورتن است که به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده سنگ بازالت فعالیت می کند.

برای سفارش و خرید بهترین سنگ های ساختمانی از قبیل گرانیت، بازالت، مرمر، اندزیت و غیره می توانید با کارشناسان و مهندسین شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید.

در اینستاگرام با ما همراه باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *