سنگ بازالت, مقالات

کاربرد سنگ بازالت

کاربرد سنگ بازالت

بازالت از رایج‌ترین سنگ های آتشفشانی است. این سنگ در اثر فوران ماگمای آتشفشانی به سطح زمین یا حتی در آب تشکیل می‌شود و فرایند خنک شدن سریع را طی می‌کند. امروزه آنقدر کاربرد سنگ بازالت بسیار است که در زندگی روزمره نه تنها در ساختمان سازی و ساخت بنا بلکه در طراحی دکوراسیون و ساخت ظروف نیز استفاده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی ها و کاربرد سنگ بازالت آشنا کنیم . شرکت سنگ بازالت ماکو دارنده معادن و کارخانجات فرآوری سنگ بازالت شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند. برای خرید عمده و جزئی سنگ بازالت می توانید با شماره 09128282912 تماس بگیرید . 

ویژگی و کاربرد سنگ بازالت چیست؟

سنگ بازالت دارای سایه‌های مختلف خاکستری تا سیاه است که فرایند خنک‌سازی سریع آن باعث می‌شود که ایجاد مواد معدنی تقریباً نامریی باشد و آن را به یک ماده ریز دانه تبدیل می‌کند. سنگ بازالت بیشترین فراوانی را در پوسته زمین دارد. این سنگ بین کهکشانی است که در ماه، زهره، مریخ و چند سیاره دیگر یافت می‌شود. کف اقیانوس به طور کلی از سنگ بازالت تشکیل شده است. بازالت هیچ گونه خاصیت مضری ندارد. و غیر قابل انفجار و احتراق است. در ادامه با کاربرد سنگ بازالت در گذشته و هم اکنون آشنا می شویم:

مطلب مرتبط : سنگ بازالت چیست؟

کاربرد سنگ بازالت

کاربرد سنگ بازالت در دوران باستان

در دوران روم باستان، سنگ بازالت‌ برای اهداف زیادی مانند سنگفرش استفاده می‌شد. همچنین آنها به طور گسترده برای بسیاری از اهداف ساخت و ساز، مانند صندلی استادیوم مورد استفاده قرار گرفتند. نمونه‌هایی که از این دوران به جا مانده سنگ‌های تیره رنگی است که در خرابه‌های تاریخی این دوران یافت می‌شود. کاربرد سنگ بازالت در معماری باستانی به عنوان سنگفرش و سنگ ابعاد دارای سابقه طولانی است. بازالت به عنوان صندلی استادیوم و سنگفرش خیابان در سراسر امپراتوری روم استفاده می شد.

امروزه اغلب کاربرد سنگ بازالت به عنوان سنگدانه خرد شده در پروژه های ساختمانی است . بازالت خرد شده برای پایه جاده، سنگدانه بتن، سنگدانه روسازی آسفالت، بالاست راه آهن، سنگ فیلتر در زمینه‌های زهکشی استفاده می‌شود. 

کاربرد سنگ بازالت در دنیای مدرن

امروزه از سنگ بازالت در ساختمان‌های مدرن بسیار استفاده می‌شود و دلیل آن افزایش تعداد افراد علاقه‌مند به سبک مدرن طراحی دکوراسیون است. همان طور که می‌دانید در سبک مدرن از المان‌های طبیعی و به رنگ خنثی استفاده می‌شود. از این رو سنگ بازالت بهترین انتخاب برای سازه‌هایی است که به سبک مدرن ساخته می‌شود.

دیگر کاربرد سنگ بازالت ، استفاده از آن به عنوان سنگدانه است. بازالت‌هایی که خرد می‌شوند، برای مقاصد ساختمانی مانند روکش آسفالت، سنگدانه‌های بتن و مواد فیلترکننده سنگ استفاده می‌شوند. بازالت، به عنوان سنگدانه برای افزایش مقاومت بتن اضافه می‌شوند. اسلب‌های بازالت را می توان به ابعاد برش داد تا به عنوان پوشش کف و روکش استفاده شود.همچنین از این نوع سنگ توسط مجسمه‌سازان برای بناهای تاریخی و موارد دیگر استفاده می‌شود.

مصارف داخلی: سنگ بازالت، به عنوان میز کار، پانل‌های دیواری، شومینه و کانتر و سایر مصارف داخلی نیز کارایی دارد. همچنین آنها به عنوان سنگ تزیینی و دکوراسیون داخلی عالی هستنند. 

مجسمه‌ها و مصنوعات: بازالت با خواصی مانند سختی ریزدانه و رنگ خاکستری همگن، در بین مجسمه سازان محبوب است. بیشتر نمادهای موآی که در جزیره ایستر یافت می‌شوند از سنگ بازالت ساخته شده‌اند. سنگ روزتا که برای تفسیر هیروگلیف در مصر استفاده می‌شود نیز از بازالت تشکیل شده است. در طول امپراتوری آلمان و روم، بازالت به طور گسترده ای استفاده می‌شد (از گلدان‌ها و جواهرات گرفته تا ستون‌های زیبا).

مقاله پیشنهادی : انواع سنگ ساختمانی در ایران 

کاربرد سنگ بازالت در دکوراسیون

سنگ بازالت یک سنگ آذرین تیره و سخت است که از گدازه آتشفشانی تشکیل شده است. این سنگ به دلیل زیبایی طبیعی و مقاومت بالای آن، برای استفاده در دکوراسیون داخلی بسیار محبوب است. برخی از کاربرد سنگ بازالت در دکوراسیون برای فضای داخلی و خارجی مانند کفپوش، دیوارپوش، کابینت آشپزخانه، پیشخوان آشپزخانه، شومینه و پله‌ها مناسب است.

 بنابراین اگر به دنبال یک سنگ دکوراسیونی هستید که هم زیبا و هم بادوام باشد، استفاده از سنگ بازالت یک گزینه عالی است. در ادامه دیگر کاربرد سنگ بازالت به صورت کامل توضیح داده شده است.

کاربرد سنگ بازالت در تی وی وال

سنگ بازالت یک سنگ آذرین و مقاوم است که می‌تواند به ایجاد یک تی وی وال با کارایی بالا کمک کند. سنگ بازالت در رنگ‌های مختلف موجود است، بنابراین می‌توانید آن را با دکوراسیون خانه خود مطابقت دهید. همچنین سنگ بازالت بسیار بادوام است و می‌تواند در برابر ضربه و خراش مقاومت کند. این ویژگی به آن معنا است که می‌توانید از آن برای محافظت از تلویزیون در برابر آسیب استفاده کنید.

 دلایل زیادی برای کاربرد سنگ بازالت در تی وی وال وجود دارد که شامل  زیبایی (سنگ بازالت یک سنگ زیبا و خیره کننده است که می‌تواند به ایجاد یک فضای لوکس و مدرن کمک کند) و نگهداری آسان (سنگ بازالت به راحتی تمیز می شود و نیازی به نگهداری پیچیده‌‍ای ندارد) می شود.

 کاربرد سنگ بازالت در آشپزخانه

سنگ بازالت یک گزینه عالی برای آشپزخانه است. این سنگ طبیعی در برابر لکه بسیار مقاوم است و می‌تواند به ایجاد یک آشپزخانه زیبا و مجلل کمک کند. همچنین سنگ بازالت در رنگ‌های مختلف موجود است، بنابراین می‌توانید آن را با دکوراسیون آشپزخانه مطابقت دهید. 

 چند مزیت برای کاربرد سنگ بازالت در آشپزخانه وجود دارد که در میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • زیبایی: سنگ بازالت یک سنگ زیبا است که می‌تواند موجب ایجاد یک آشپزخانه مدرن شود. 
  • دوام: سنگ بازالت بسیار بادوام است و می‌تواند در برابر ضربه و خراش مقاومت کند. 
  • نگهداری آسان: سنگ بازالت به راحتی تمیز می‌شود و نیازی به نگهداری زیادی ندارد. 
  • مقاومت در برابر حرارت: سنگ بازالت در برابر حرارت مقاوم است و می‌تواند در برابر گرمای مستقیم اجاق گاز و فر مقاومت کند.
  • مقاومت در برابر لکه: سنگ بازالت در برابر لکه مقاوم است و در برابر لکه‌های غذا، نوشیدنی و چربی آسیبی به آن وارد نمی شود.

 کاربرد سنگ بازالت در ساخت پاسیو 

سنگ بازالت به دلیل دوام و زیبایی، در دکوراسیون داخلی بسیار کاربرد دارد. یکی از کاربردهای سنگ بازالت، استفاده از آن در ساخت پاسیو است. 

برخی از مزایای کاربرد سنگ بازالت در ساخت پاسیو عبارت است از دوام (سنگ بازالت یک سنگ بسیار بادوام است و می‌تواند در برابر عوامل جوی مانند باران، برف و یخ مقاومت کند)، زیبایی (سنگ بازالت یک سنگ زیبا و طبیعی است که می تواند به ایجاد یک پاسیو زیبا و چشم نواز کمک کند) و نگهداری آسان (سنگ بازالت به راحتی تمیز می‌شود و نیازی به نگهداری زیادی ندارد) است. برهمین اساس می‌توان بیان کرد که سنگ بازالت بهترین گزینه برای ساخت پاسیو خانه شما خواهد بود. 

پیشنهاد ویژه: مشاهده محصولات سنگ بازالت

کاربرد سنگ بازالت در پارکینگ

کاربرد سنگ بازالت در پارکینگ

 یکی از کاربردهای سنگ بازالت، استفاده از آن در ساخت پارکینگ است. سنگ بازالت می تواند به ایجاد یک پارکینگ زیبا و بادوام کمک کند که سال‌ها دوام خواهد داشت. برخی از دلایل برای استفاده از سنگ بازالت در ساخت پارکینگ عبارت از دوام (سنگ بازالت یک سنگ بسیار بادوام است و می‌تواند در برابر عوامل مختلف محیطی مقاومت کند) و نگهداری راحت (سنگ بازالت به راحتی تمیز می‌شود و نیاز به نگهداری زیادی ندارد) است. 

علاوه بر دلایل ذکر شده، سنگ بازالت یک گزینه عالی برای پارکینگ است، زیرا:

  • غیر لغزنده است و خطر لغزش و سقوط را کاهش می‌دهد.
  • صاف و یکدست است و تمیز کردن آن را آسان می‌کند.
  • در برابر سایش و خراش مقاوم است و ظاهر آن را برای سال ها حفظ می‌کند.
  • بادوام و مقرون به صرفه است.

کاربرد سنگ بازالت در کف

یکی از کاربردهای سنگ بازالت، استفاده از آن در کف خیابان یا ساختمان است. سنگ بازالت می تواند به ایجاد یک کفپوش زیبا و بادوام کمک کند که سال‌ها دوام خواهد داشت.برخی از موارد مهم برای استفاده از سنگ بازالت در کفپوش عبارت است از:

  1. دوام: سنگ بازالت یک سنگ بسیار بادوام است، بنابراین می‌توانید از آن برای ساخت یک کفپوش که سال‌ها دوام خواهد داشت، استفاده کنید.
  2. نگهداری آسان: شما می توانید از سنگ بازالت برای کفپوش که نیاز به نگهداری زیادی ندارد، استفاده کنید.

کاربرد سنگ بازالت در صنایع دستی

این سنگ به دلیل استحکام و دوام بالا، برای استفاده در صنایع دستی بسیار محبوب است. سنگ بازالت در رنگ‌های مختلف موجود است، بنابراین می‌توان از آن برای ساخت انواع صنایع دستی استفاده کرد. در ادامه برخی از کاربردهای سنگ بازالت در صنایع دستی بیان شده است.

  • مجسمه‌سازی: سنگ بازالت یک ماده عالی برای مجسمه‌سازی است و می‌توان از آن برای ساخت مجسمه‌های بزرگ و کوچک استفاده کرد.
  • جواهرات: سنگ بازالت را می‌توان برای ساخت جواهرات مانند گردنبند، دستبند و گوشواره استفاده کرد.
  • ظروف: سنگ بازالت را می‌توان برای ساخت ظروف مانند کاسه، بشقاب و لیوان استفاده کرد.
  • دکوراسیون: سنگ بازالت را می‌توان برای ساخت انواع وسایل برای دکوراسیون داخلی مانند میز، صندلی و مبل استفاده کرد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آیا سنگ بازالت برای بالکن مناسب است؟ پیشنهاد می شود.

کاربرد سنگ بازالت در دکوراسیون داخلی

تاثیر مقاومت در کاربرد سنگ بازالت

سنگ بازالت بسیار سخت و بادوام است. همچنین می‌تواند در شرایط آب و هوایی سخت مقاومت کند و در برابر رطوبت غیر قابل نفوذ است. علاوه بر این، به عنوان سنگدانه درشت در بتن و سنگ تراشی برای دیوارهای حایل و سدها استفاده می‌شود. این سنگ قادر است در شرایط آب و هوایی سخت مقاومت کند، این سنگ برای کاربردهای مسکونی یا تجاری در انواع کاربردهای داخلی و خارجی مناسب است. 

از این سنگ برای روکش و روکش‌های ساختمانی، روکش استخر، نماهای سنگی، سنگفرش، دال، کاشی کف، پلکان، آج و بالابر، بناهای تاریخی، آب نما، سنگ پله، موزاییک و غیره استفاده کنید. از سنگ بازالت در راه آهن استفاده می‌شود. آنها به عنوان سنگ بستر برای قفسه‌های راه آهن قرار می‌گیرند. با به کار بردن این نوع سنگ می‌توان زهکشی ایجاد کرد.

همچنین از موارد دیگر کاربرد سنگ بازالت می توان به جلوگیری از انتشار علف های هرز در گیاهان و بستر گل اشاره کرد . 

خرید انواع سنگ با قیمت مناسب

سنگ بازالت از جمله سنگ‌های کاربردی است که تحت فرایند اسلب و تایل می‌توانید آن را در صنعت ساخت و ساز استفاده کنید.

شرکت سنگ بازالت ماکو ، دارای مهم‌ترین معادن غنی سنگ بازالت، گرانیت و تراورتن است که به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادر کننده سنگ بازالت فعالیت می‌کند.

برای سفارش و خرید بهترین سنگ‌های ساختمانی از قبیل گرانیت، بازالت، مرمر، آندزیت و غیره می‌توانید با کارشناسان و مهندسی شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید . 

دیدگاهی در مورد “کاربرد سنگ بازالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *