مقالات, سنگ بازالت

فرآیندهای سنگ بری بازالت ماکو در ساخت اشیاء سنگی

فرآیندهای سنگ بری

سنگ طبیعی به عنوان یک مصالح ساختمانی، برای دوام، ظاهر متمایز و استحکام مراحل متعددی را باید پشت سر بگذراند. این امر با توجه به بافت، ظاهر، رنگ و اندازه های مختلف سنگ متفاوت خواهد بود. با وجود اینکه برخی از سنگ ها مانند بازالت، از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است، فرآیندهای سنگ بری و صنعتگری نیز در افزایش این زیبایی بی تاثیر نخواهد بود.

شرکت بازالت ماکو، پیشرو در تولید سنگ بازالت است و انواع فرآیندهای سنگ بری نوین را انجام می دهد. برخی از فرآیندها به تجهیزات و فناوری مدرن تری نیاز دارند، اما بیشتر آنها نیاز به استفاده از اصول قدیمی مانند چکش و اسکنه برای شکل دادن و تراشیدن سنگ دارند. بنابراین، لازم است به آنچه واقعاً در پشت صحنه در طول فرآیند ساخت سنگ می گذرد به دقت بپردازیم.

شرکت سنگ بازالت ماکو شما را به مطالعه مقاله فرآیندهای سنگ بری بازالت ماکو در ساخت اشیاء سنگی دعوت می کند. 

انواع فرآیندهای سنگ بری 

از گذشته های دور برای ساخت بناها ، برج ها ، قلعه ها ، مجسمه ها ، ظروف و … از سنگ استفاده می شد و برای این کار ابزارهایی برای برش سنگ به کار می رفت. در اینجا با چند نمونه از فرآیندهای سنگ بری آشنا می شویم :

حکاکی سنگ بازالت با دست

قبل از توسعه ابزارهای حکاکی فلز، از سنگ های سخت تر برای شکل دادن به سنگ های نرم مانند گچ یا سنگ صابون استفاده می شد. فرآیند حکاکی دستی امروزه تا حد زیادی بدون تغییر و یک فرآیند فیزیکی باقی مانده است. در این روش از اسکنه فولادی، ابزار و چکش سنگ تراشی برای کم کردن مواد از بلوک های سنگی بزرگتر استفاده می شود.

سنگ تراشی به طور سنتی برای ساخت نما برای کلیساها، مجسمه ها و شمایل نگاری مذهبی استفاده می شد. با این حال، در طول قرن بیستم، هنرمندان زیادی روی سنگ کار می کردند و شروع به ساختن اشکال انتزاعی ‌تر کردند.

فرآیندهای سنگ بری - حکاکی با دست

حکاکی نوشته روی سنگ بازالت

برش حروف شبیه حکاکی با دست است، اما از اسکنه در زوایای مختلف برای ایجاد حروف استفاده می شود. معمولاً برای ساختن سنگ قبر، پلاک یا حروف بر روی بناهای تاریخی استفاده می شود.

این سبک بسیار شبیه یک نقاشی است که هدف آن تراش دادن حروف به معنای ایجاد درک کامل از تایپوگرافی است. 

فرد نقاش یا سنگ بر، سعی دارد که حروف با نوع سنگ تطبیق داده شود. هنگام تصمیم گیری در مورد شکل ها، فاصله ها، رنگ ها، سایه ها و نوع برش های مورد استفاده، حتما طرح و هدف را در نظر بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسلب بازالت بر روی لینک سفارش اسلب بازالت در سال 1401 کلیک کنید.

هنر سند بلاست روی سنگ بازالت

سند بلاست فرآیندی است که شن و ماسه را از طریق نازل فشار هوا فشرده می کند تا نمای دیگری را شکل دهد. سندبلاست را می توان با سایر مواد ساینده مانند شیشه، پلاستیک یا برای پوشش سبک تر، جوش شیرین انجام داد.

در سنگ، سندبلاست معمولاً برای ایجاد حروف یا سایر تصاویر روی سنگ قبر استفاده می شود. بسیاری از سنگ تراشان یک شابلون پلاستیکی می سازند و سپس روی سنگ قرار می دهند تا از شکستن و ترک برداشتن قسمت های دیگر سنگ جلوگیری کنند. 

این تصاویر شابلون اغلب قبل از برش با استفاده از کاتر وینیل به صورت دیجیتالی ساخته می شوند. به این معنی که هر فونت دیجیتال یا تصویر مسطح را می توان روی سنگ ترجمه کرد.

هنوز بین سنگ تراش ها و حروف تراش ها در مورد کیفیت تکنیک هایی مانند سند بلاست تفاوت وجود دارد. از یک طرف ارزان ‌تر و سریع ‌تر است، اما ترجیح داده می شود از تایپوگرافی در نظر گرفته شده برای کاغذ و جوهر استفاده کند، تا کیفیت مادی سنگ کارایی آن را کاهش ندهد.

فرآیندهای سنگ بری - برش سنگ بازالت

برش سنگ با الماس

یکی از فرآیندهای سنگ بری و شکل دادن به سنگ و تبدیل آن به اشیاء سنگی زیبا، استفاده از الماس است. الماس به ابزارهایی مانند اره، مته و آسیاب اجازه می دهد تا سطوح سخت مانند سنگ را برش دهند. برای مثال یک اره الماس دایره ای صنعتی دارای نوک های الماسی در اطراف لبه آن است. از این ابزار برای بریدن قطعات سنگ بزرگ استفاده می شود. مانند تبدیل تخته سنگ های بازالت به صفحات با اندازه های مختلف و سایر قطعات قابل کار.

این اره‌ های الماسی که سرعت بالایی دارند و با کامپیوتر کار می‌ کنند، هنگام خیس شدن بهتر عمل می‌ کنند، زیرا آب از گرم شدن بیش از حد تیغه جلوگیری می‌ کند. بسیاری از سنگ تراشان آب مورد استفاده در این فرآیند را جمع آوری کرده و به طور مداوم مجددا استفاده می کنند.

صیقل دادن سنگ بازالت

سنگ ها اغلب می ‌توانند زبر، مسطح، مات، صاف یا صیقلی باشند که براقیت بالایی شبیه به شیشه دارد. برای رسیدن به این هدف، تعدادی ماشین آلات و تکنیک های مختلف برای صیقل دادن سنگ بازالت وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد. 

این روش بسیار پر زحمت است و فرآیند آن شبیه به سنباده زدن می باشد که در آن دیسک های فلزی بزرگ یا الماس ها، زبری و ناصافی های سطح سنگ را از بین می برند.

مرحله بعدی بافینگ است که در آن پودرهای پولیش و ترکیباتی مانند کاربید سیلیکون روی سطح فشار داده می شود. 

برای صیقل دادن سنگ های بسیار براق ممکن است یک پوشش بروی آن اعمال شود. این کار مانند استفاده از موم روی چوب، یک پلیمر روی سنگ بازالت اعمال می شود که به آن درخشندگی بیشتری می بخشد. 

در سطح بعدی، مواد شیمیایی مانند فلوروسیلیکات بر روی سنگ پاشیده می شود و با پدهای پشم فولادی صاف می شود. این باعث می شود که کریستال هایی مانند شیشه بر روی سطح تشکیل شود  که به آن کریستالیزاسیون نیز می گویند.

شایان ذکر است که همه سنگ ها را نمی توان جلا داد. گرانیت ها، مرمرها و برخی از سنگ های آهک به خودی خود دارای صیقل هستند و ممکن است به تکنیک های خاص و متفاوتی نیاز داشته باشند.

مقاله پیشنهادی : سنگ اسپراخون

فرآیندهای سنگ بری - برش با لیزر

سنگ بری با آتش زدن سنگ بازالت

یکی از روش های پیشرفته در فرآیند کنده کاری سنگ بازالت، شعله ور کردن سطح سنگ با استفاده از یک مشعل است. در این مرحله، دمای بالا با ترکیبی از آب سرد از سنگ جدا می شود و باعث پوسته پوسته شدن آن می شود. استفاده از مشعل آتش بر روی سنگ می تواند برای از بین بردن علائم قبلی موجود در سنگ استفاده شود. با اعمال گرما برای مدت طولانی تر ، می توان سنگ را به هر شکلی برش داد .

به طور معمول از روش آتش زدن برای ایجاد مجسمه های بزرگ استفاده می شود. این کار اغلب در فضای باز انجام می شود تا مشکل جدی برای فضای اطراف ایجاد نشود . مشعل ها همچنین برای بازسازی سطوح غیر لغزش روی پله های سنگی ، حذف گرافیتی از دیوارها یا حتی استخراج مقادیر کمی از مواد استفاده می شود.

برش سنگ با فشار آب

برش با فشار آب فرآیندی است که در آن آب با سرعت بالا برای ایجاد پروفیل های دقیق بریده شده یا حک شده استفاده می شود. دستگاه‌های برش با آب می ‌توانند تقریباً تمام مواد ، از جمله سنگ را از ضخامت ۱ میلی ‌متر تا ۱۵۰ میلی ‌متر با اندازه‌ های متفاوت از پروفیل پیچیده تا پروفیل ۴ متر در ۲ متر برش دهند.

برش سنگ با فشار آب، مشابه روش های برش با فشار آب برای هر ماده دیگری است که برای ایجاد اشکال سنگ های کوچک و بزرگ بسیار ایده آل است.

فرآیندهای سنگ بری - سنگبری با فشار آب

برش کاری سنگ با دستگاه CNC

استفاده از ماشین های CNC نقش چشمگیری در برش انواع سنگ بازالت دارند. توسط این دستگاه، می توانید تراش های 2 محوره تا 5 محوره و هر نوع اشکال سه بعدی که فکر کنید، روی سطح سنگ، چوب و فلز ایجاد کنید. ماشین های CNC مانند اره‌های الماس، اغلب دارای ابزارهای خاصی مانند الماس هستند که می‌توانند انواع سنگ را برش دهند. به طور معمول از ماشین های CNC برای ساخت ستون های سنگی، مجسمه های سنگی و ویژگی های معماری سفارشی استفاده می شود.

ارائه بهترین سنگ بازالت توسط شرکت بازالت ماکو

سنگ بازالت به دلیل مواد معدنی موجود درآن از کیفیت و استحکام بالایی برخوردار است. با توجه به زیبایی و مقاومت این سنگ، در بسیاری از موارد مانند صنعت ساختمانی، صنعت کشاورزی، کاشی کف، ساخت اشیاء سنگی و غیره استفاده می شود. 

شرکت سنگ بازالت ماکو ، هم چنان دارای یک کارخانه سنگ بری مدرن در منطقه آزاد ماکو می باشد که با استفاده از تکنیک های نوین سنگ بری، اشکال متفاوتی از سنگ ها را بوجود می آورد.

برای دیدن پروژه های این شرکت می توانید به سایت ما مراجعه کنید و برای مشاوره با ما در ارتباط باشید. در اینستاگرام ما را دنبال کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *