سنگ بازالت, مقالات

سنگ بازالت چیست ؟

سنگ بازالت چیست - بازالت ماکو

سنگ بازالت چیست و منشاء پیدایش آن کجاست؟ بازالت نوعی سنگ آتشفشانی است که از سرد شدن ماگمای خارج شده از کوه آتشفشان بوجود می آید. بازالت سنگی تیره رنگ و دانه ریز است و بدلیل استحکام بالا کاربردهای زیادی در صنعت ، ساختمان سازی و … دارد. حال اگر تمایل دارید بدانید سنگ بازالت چیست و مطالب بیشتری در مورد این سنگ بدانید ، در این مقاله با شرکت سنگ بازالت ماکو عرضه کننده انواع سنگ بازالت ، گرانیت و آندزیت همراه باشید . 

سنگ بازالت چیست ؟

بازالت سنگی آتشفشانی از نوع بیرونیست که به صورت منشورهای ستونی در جاهای مختلف کشور ما نیز وجود دارد. مهمترین معادن این سنگ معدن سربیشه است که در استان خراسان جنوبی واقع شده است و عمری بیش از صد سال دارد.

بازالت یک نوع سنگ آذرین با تراکم بالا، دانه ریز، تیره رنگ از طیف طوسی روشن تا تیره و قلیایی است که از مواد معدنی پیروکسن، پلاژیوکلاز فلدسپات، آمفیبول و اولیوین تشکیل یافته و به همین خاطر به آن سنگ مافیک گویند. سنگ مافیک به سنگی می گویند که همراه مواد معدنی مقدار زیادی آهن و منیزیم داشته باشد.

از مناطق دیگری که مقدار زیادی از این سنگ در خود جای داده است ماکو و جاده هراز می باشد. این سنگ به دلیل فعالیت های آتشفشانی و خروج مواد مذاب از دهانه کوه آتشفشان و سرد شدن آن در مجاورت هوای سرد اطراف بوجود می آید.

از سنگ های منشوری بازالت که زیبایی خاصی دارند در ساخت سنگفرش پیاده روها، پارک ها، جدول خیابان ها، نمای داخلی و خارجی ساختمان و در صنعت هم در تولید پشم سنگ بعنوان عایق صنایع مختلف استفاده می شود.

همچنین از این کانی بدلیل وجود سیلیس در آن می توان در تولید ورق های فایبر گلاس استفاده کرد. رنگ این سنگ از طیف خاکستری تا سیاه است اما به دلیل اکسید شدن با دی اکسیدکربن می تواند به رنگ قهوه ای نیز در بیاید یا زنگ بزند.

سنگ بازالت براساس منطقه ای که در آن بوجود آمده رنگهای متفاوتی دارد. مثلا در استرالیا یک نوع از این سنگ وجود دارد که طلایی است ولی بطور کلی بازالت با رنگ روشن بندرت در طبیعت یافت می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کاربرد سنگ بازالت نما در صنعت ساختمان پیشنهاد می شود.

سنگ بازالت - کوپ

انواع سنگ بازالت چیست ؟

سنگ بازالت وقتی از معدن استخراج می شود سنگی بی شکل است که به آن کوپ یا سنگ خام می گویند. در کارخانجات سنگبری و فرآوری این سنگ به اشکال مختلفی در می آید که مناسب مصرف در ساختمان سازی و یا صنعت می شود. برخی از انواع سنگ بازالت از نظر نوع فرآوری به قرار زیر است :

  • اسلب
  • تایل
  • کوبیک
  • بازالت شیاردار
  • بازالت اسکرچ
  • بازالت چرمی
  • بازالت سابیده هوند
  • بازالت نسابیده

توضیحات بیشتر در مورد هر یک از سنگهای نام برده در بالا در مقاله عوامل موثر بر قیمت سنگ بازالت آورده شده که مطالعه آن را به شما توصیه می کنیم. 

سنگ بازالت - انواع

سنگ گرانیت بازالت چیست ؟

سنگ گرانیت بازالت زمینه ای طوسی یک دست و دارای خلل و فرج زیاد است و لکه های کم و بیش مشکی در آن دیده میشود. این سنگ از معادن کشورمان استخراج میشود و بصورت سابیده ، اسلب و چرمی فرآوری میگردد .

سنگ گرانیت بازالت قیمت بالایی دارد و این گرانی به خاطر زیبایی و رنگ خاص این سنگ است که همیشه مشتریان خودش را دارد. کاربردهای گرانیت بازالت شامل سنگ نمای بیرونی ، سنگفرش محوطه ها و حیاط ، سنگ نمای داخلی ، دکوراتیو و … می باشد . 

تفاوتهای بین سنگ گرانیت و سنگ بازالت چیست ؟

  • سنگ بازالت از سنگ گرانیت تیره تر است .
  • بازالت به دلیل اینکه آذرین بیرونی است ماگمای مذاب در اثر سرد شدن سریعا به سنگ تبدیل می شود در صورتیکه سنگ گرانیت آذرین درونی است و در درون پوسته زمین و طی میلیون ها سال تشکیل شده است .
  • سنگ بازالت دانه ریز و سنگ گرانیت دانه درشت می باشد .
  • چگالی سنگ بازالت نسبت به گرانیت زیادتر است .
  • وزن سنگ گرانیت از بازالت سنگین تر است .
  • سنگ بازالت عایق صوتی و حرارتی بسیار خوبی است در صورتیکه این خاصیت در سنگ گرانیت نیست .

مزایای سنگ بازالت چیست ؟

  • مقاومت گرمایی بالا
  • مقاومت سایشی و فشاری بالا
  • میزان چسبندگی بالا به ملات بدلیل وجود تخلخل زیاد
  • مقاومت در برابر رطوبت و مواد اسیدی
  • دوام، تراکم و استحکام بالای سنگ
  • سازگار با شرایط گوناگون آب و هوایی و مقاوم در برابر تغییرات دمایی
  • قیمت مناسب
  • داشتن چگالی و وزن مخصوص بالا به دلیل وجود کانی های سنگین آهن و منیزیم

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تولید انواع سنگ گرانیت در ایران پیشنهاد می شود.

سنگ بازالت - برش خورده

کاربردهای سنگ بازالت چیست ؟

در پاسخ به این سوال که کاربردهای سنگ بازالت چیست باید گفت که سنگ بازالت نه تنها در ساختمان سازی کاربرد دارد بلکه در صنعت و در کشاورزی نیز کاربردهای زیادی دارد. در اینجا به چند نمونه از کاربردهای سنگ بازالت اشاره می کنیم : 

1- الیاف بازالت

این الیاف که از سنگ بازالت و در طی فرآیندهای خاصی تولید می شود عایق حرارتی بسیار عالی هستند و همچنین ثبات شیمیایی بالایی دارند. همین طور غیر سمی و غیر قابل آتش گرفتن هستند به همین دلیل در کشتی سازی و صنعت ساخت شناورهای دریایی از این الیاف استفاده می شود.

2- پشم سنگ بازالت

یک عایق صوتی و حرارتی در ساخت ساختمان است تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود. بازالت ماده اولیه در تولید پشم سنگ است که حدود 97 درصد آن را تشکیل داده و بقیه هم روغنهای مورد نیاز برای فرم دهی این الیاف و رزین است.

برای تولید پشم سنگ بازالت تا دمای 1500 درجه گرم می شود تا ذوب شده و با دستگاهها و روشهای مخصوص تبدیل به الیاف بسیار نازک در حد میکرون شود.

تحمل گرما در پشم سنگ بین 30 درجه سانتی گراد تا 750 درجه متغیر است و همچنین ضریب انتقال دما و حرارت اندکی دارد. پشم سنگ از دیگر عایقهای حرارتی ساختمانها بی ضررتر است و عایق صوتی خیلی خوبی هم محسوب می شود.

3- بازالت در صنایع

در صنایعی مثل اتومبیل سازی، کشتی سازی، ساخت صفحات کامپوزیت و یا تجهیزات ورزشی می توان از بازالت استفاده کرد که امروزه استفاده فراوانی از این سنگ در این صنایع شاهد هستیم.

4- بازالت در ساختمان سازی

سنگ بازالت در ساختمان سازی بدلیل استحکام و مقاومت بالا در مقابل شرایط محیطی و جوی گزینه خیلی خوبی برای ساخت بنا و نمای ساختمان است. یکی از مزایای این سنگ قیمت مناسب آن است که بدلیل وفور این سنگ در کشور است.

استفاده از سنگ بازالت موجب می شود قیمت تمام شده این بخش از ساختمان سازی کمتر تمام شود و برای سازنده و خریدار به صرفه تر باشد. برخی از کاربردهای سنگ بازالت در ساختمان به شرح زیر است : 

  • نمای خارجی ساختمان
  • نماهای داخلی
  • راهروها و راه پله ها
  • کفپوش در پارکینگ و حیاط
  • ساخت مجسمه و نرده سنگی
  • ساخت شومینه و کانتر آشپزخانه
  • و …

معدن معروف سنگ بازالت در ایران

آیا می دانید نام معروفترین معدن سنگ بازالت چیست ؟ در ایران معادن بسیاری در زمینه ارائه سنگ بازالت فعالیت می کنند که معادن ماکو واقع در استان آذربایجان غربی از معروفترین آنها هستند. سنگ بازالت ماکو یکی از شناخته شده ترین انواع بازالت می باشد.

اگر بخواهید سنگ بازالت را با کیفیت بالا و هزینه مقرون بصرفه سفارش دهید کارخانجات سنگ بازالت ماکو به عنوان برترین معدن دار و عرضه کننده این نوع سنگ آتشفشانی آماده ارائه بهترین نوع سنگ بازالت با رنگبندی و در انواع مختلف می باشد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سنگ بازالت شمس آباد پیشنهاد می شود.

سنگ بازالت - متخلخل

کلام آخر

در این مقاله به این پرسش که سنگ بازالت چیست پاسخ دادیم و گفتیم که کاربرد سنگ بازالت چیست . چنانچه قصد خرید سنگ بازالت به صورت عمده و جزئی و در قالب سنگ اسلب ، کوپ ، تایل ، بازالت سابیده ، بازالت چرمی ، بازالت بوش همر ، بازالت شیاردار و … را دارید با شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید. خرید به صورت حضوری و آنلاین امکان پذیر می باشد. ارسال به سرتاسر کشور در کوتاهترین زمان انجام می شود . 

خرید انواع سنگ بازالت با قیمت مناسب

شرکت سنگ بازالت ماکو ، دارای مهم ترین معادن غنی سنگ بازالت، گرانیت و تراورتن است که به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده سنگ بازالت فعالیت می کند.

برای سفارش و خرید بهترین سنگ های ساختمانی از قبیل گرانیت ، بازالت ، مرمر ، آندزیت و غیره می توانید با کارشناسان و مهندسین شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *