آندزیت و گرانیت, سنگ بازالت, مقالات

انواع سنگ نمای خانه

سنگ نمای خانه - سنگ بازالت ماکو

سنگ نمای خانه براساس جنس ، خواص ، شرایط شکل گیری و نوع معدن آن به انواع مختلف نظیر سنگ مرمر ، تراورتن ، گرانیت ، ماسه سنگ ، بازالت ، مرمریت ، کوارتزیت و … تقسیم می شود. سنگ نمای خانه بایستی سنگین و متراکم باشد تا در اثر مرور زمان و تحت تاثیر شرایط جوی دچار سایش و فروپاشی نشود.

همچنین اگر سنگ به درستی انتخاب نشود و قطعاتی از سنگ نمای خانه به دلایلی نظیر جدا شدن از ملات زیرین ، شکستگی و … دچار نقص شود و نمای ظاهری را دچار نازیبایی کند ناچار به ترمیم آن خواهیم بود.

همانطور که می دانید کار کردن سنگ نمای خانه کار چندان راحتی نیست. علاوه بر اینکه برای این کار بایستی مقدماتی از قبیل داربست کشی ، تهیه لوازم مورد نیاز ، به کار گرفتن کارگران مخصوص این کار ، پیدا کردن سنگی که با نمای ساختمان از نظر جنس و رنگ همخوانی داشته باشد، انجام شود.

به همین سبب بایستی در انتخاب سنگ نمای خانه دقت لازم انجام گردد تا بعد از نصب دچار گرفتاری های بعد از آن نشد. در این مقاله قصد داریم انواع سنگ نمای خانه را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه شوید.

انواع سنگ نمای خانه

همانطور که در بالا به آن اشاره شد سنگ نمای خانه انواع گوناگونی دارد که بسته به شرایط آب و هوای هر منطقه ، میزان بودجه تعیین شده و سبک و معماری هر خانه انتخاب می شود . حال به معرفی چند نوع از سنگ نمای خانه که در کشور ما متداول است می پردازیم :

سنگ نمای بازالت

چرا باید برای سنگ نمای خانه از بازالت استفاده کنیم؟ از کنار ساختمان ها که عبور کنید می بینید سنگ نمای بعضی از آپارتمان ها دچار شکستگی شده است. این شکستگی ها نه تنها زیبایی ساختمان را از بین می برند حتی ممکن است برای شما هزینه داشته باشد. به همین دلیل ما سنگ بازالت را به عنوان یکی از بهترین نوع سنگ نمای خانه پیشنهاد می کنیم.

سنگ بازالت در ایران به راحتی یافت می شود و علاوه بر نمای آپارتمان در فضای داخلی ساختمان کاربرد دارد. از بازالت برای کف حیاط ، پله ، سرویس بهداشتی و حمام استفاده می شود و همچنین  این سنگ در طراحی داخلی و دکوراسیون کاربرد دارد.

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه سنگ بازالت نما را از دست ندهید.

مشاده نمونه کارهای سنگ بازالت در ساختمان

سنگ نمای گرانیت

گرانیت از نوع سنگ آذرین درونی است یعنی ماگمای مذاب در زیر پوسته زمین و در مدتی طولانی سرد شده و دچار تبلور گشته است. گرانیت از فلدسپات، کوارتز، میکا و آمفیبول ها و دیگر مواد معدنی تشکیل شده است.

انواع سنگ گرانیت در رنگهای گوناگون صورتی، خاکستری، قرمز و سفید دیده می شوند که دانه های تیره رنگ در آن دیده می شود. این سنگ به دلیل دوام و قدرت تحمل وزن ساختمان همواره در ساختمانهای تاریخی، مذهبی و تجاری مورد استفاده قرار گرفته است.

دلیل مقاومت این سنگ در مقابل سایش به دلیل بالا بودن درصد سیلیس در آن است. گرانیت در برابر نفوذ آب و همچنین ضربه مقاوم است و این به دلیل چگالی بالای آن است.

قیمت این سنگ به دلیل نحوه برش و صیقل دادن آن کمی گران است. از این سنگ علاوه بر نمای خارجی ساختمان در دیوارهای داخلی لابی، برای فرش کردن پله و کف، کاشیکاری و … نیز استفاده می شود.

سنگ نمای تراورتن

تراورتن اغلب در کشور ایتالیا یافت میشود و یک نوع سنگ رسوبی است. البته در کشورهایی نظیر مکزیک، چین، ترکیه، کرواسی، پرو و ایران نیز تراورتن دیده می شود.

سنگ تراورتن نوعی از سنگ آهک است که در غارهای آهکی و توسط چشمه های آب گرم تولید می شود. رنگ طبیعی تراورتن سفید است ولی در رنگهای کرم، قهوه ای یا زنگ زده هم وجود دارد.

تراورتن ظاهری ابروبادی دارد که برای نماهای داخلی بسیار زیباست. سنگ تراورتن براق ، شفاف ، روشن و صاف است و نور را منعکس می کند و حتی گاهی با مرمر اشتباه گرفته می شود.

از آنجایی که این سنگ خیلی لغزنده است مخصوصا در وقت خیس شدن بهتر است برای کف استفاده نشود. تراورتن از نظر هزینه نیز مناسب است و در آب و هوای گرم می توان برای سنگ نمای خانه هم از آن استفاده کرد.

پیشنهاد می شود مطالعه مقاله بهترین سنگ بازالت ایران را از دست ندهید. 

سنگ نمای خانه - تراورتن

سنگ نمای مرمریت

این سنگ برخلاف سنگ گرانیت سختی چندانی ندارد و به دلیل تاثیرپذیری از شرایط جوی برای نمای خارجی خانه چندان مناسب نیست هرچند برخی به اشتباه از این سنگ نیز در نمای خارجی استفاده می کنند.

این سنگ برای فضاهای داخلی مثل پله ها و کف بسیار پرکاربرد است. سنگ مرمریت نیز سنگی گران قیمت است و به راحتی می توان با ابزار زدن از آن در کارهای حجمی استفاده نمود.

سنگ نمای خانه - مرمریت

سنگ نمای کوارتزیت

همانطور که از اسم این سنگ پیداست از کوارتز تشکیل شده و سنگی از نوع دگرگونی غیرفلزی می باشد. وقتی ماسه سنگی که از کوارتز غنی باشد تحت تاثیر فشار، گرما و فعالیت شیمیایی قرار گیرد دگرگون شده و این سنگ را پدید می آورد.

کوارتزیت سنگی بادوام و سخت است و تقریبا با گرانیت اشتباه گرفته میشود اما سختی اش از سنگ گرانیت بیشتر است و ظاهری بلوری و زبر دارد. کوارتزیت در مقابل سایش دوام زیادی دارد و این برای پله و کف گزینه بسیار مناسبی است.

برای سنگ نمای خانه ، نماهای داخلی ، تونل ها و پلها می توان از این سنگ استفاده کرد. این سنگ قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای در بازار سنگ دارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت سنگ بازالت ماکو با گرانیت چیست؟ را مطالعه کنید. 

سنگ نمای خانه - کوارتزیت

دیگر انواع سنگ نمای خانه

از دیگر سنگها می توان به سنگ چینی ، سنگ کریستال ، سنگ لایمستون ، ماسه سنگ ها ، گابرو ، دیوریت و … اشاره کرد که نسبت به سنگهای اشاره شده در بالا کاربرد کمتری دارند ولی هر یک مزایا و معایب خود را دارند.

کلام آخر

با توجه به سنگ هایی که در بالا برشمردیم باید گفت که برای هر ساختمانی باید جداگانه نسبت به انتخاب سنگ بررسی های لازم صورت گیرد.

مثلا ساختمانی که در اقلیم سرد و خشک کوهستانی قرار دارد با ساختمانی که در منطقه ای مرطوب و بارانی نظیر شمال کشور قرار دارد، متفاوت است. در ایران اقلیم های گوناگون آب و هوایی وجود دارد که هر یک شرایط خاص خود را برای ساختمان سازی دارند.

برخی سنگها در برابر رطوبت مقاومت لازم را ندارند پس برای مناطق مرطوب مناسب نیستند و برعکس برخی دیگر در برابر آفتاب تند و گرمای زیاد آسیب می بینند پس مثلا برای شهرهای کویری و گرم مناسب نیستند. برای انتخاب مناسب سنگ نمای خانه بهتر است از مشاوران شرکت سنگ بازالت ماکو کمک بگیرید.

خرید بهترین سنگ نمای خانه از سنگ بازالت ماکو

شرکت سنگ بازالت ماکو با سابقه ای طولانی در این زمینه دارنده مهمترین معادن سنگ اندزیت ، گرانیت، بازالت و تراورتن در سطح کشور است.

این شرکت با داشتن کارخانه های سنگبری در مناطق ماکو، فرآیند استخراج سنگ گرانیت را بصورت اسلب و تایل انجام می دهد.

برای اطلاع از قیمت ها با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

از اینستاگرام سنگ بازالت ماکو دیدن کنید.

دیدگاهی در مورد “انواع سنگ نمای خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *