سنگ بازالت, مقالات

خواص سنگ بازالت

خواص سنگ بازالت - سنگ بازالت ماکو

بازالت رایج ترین سنگ روی سطح زمین است. نمونه ها سیاه رنگ و تا سبز تیره یا قهوه ای هستند. بازالت سرشار از آهن و منیزیم است و عمدتاً از الیوین، پیروکسن و پلاژیوکلاز تشکیل شده است. بیشتر نمونه ها فشرده، ریز دانه و شیشه ای هستند.

آنها همچنین می توانند پورفیری با فنوکریست های الیوین، اوژیت یا پلاژیوکلاز باشند. سوراخ های باقی مانده توسط حباب های گاز می تواند به بازالت بافتی متخلخل درشت بدهد. در این مقاله قصد داریم به خواص سنگ بازالت بپردازیم پس تا پایان با شرکت سنگ بازالت ماکو عرضه کننده انواع سنگ بازالت ، گرانیت ، تراورتن و آندزیت همراه باشید.

خواص سنگ بازالت

از نظر فیزیکی خواص سنگ بازالت منعکس کننده محتوای سیلیس نسبتا کم و به طور معمول محتوای بالای آهن و منیزیم آن است. چگالی متوسط بازالت 2.9 گرم بر سانتی متر مکعب است، در مقایسه با چگالی معمولی گرانیت 2.7 گرم بر سانتی متر مکعب.

ویسکوزیته ماگمای بازالتی نسبتاً کم است، در حدود 104 تا 105 cP، اگرچه این مقدار هنوز چندین مرتبه بالاتر از آب (که ویسکوزیته حدود 1 cP دارد) است. ویسکوزیته ماگمای بازالتی مشابه سس کچاپ است.

بازالت اغلب حاوی وزیکول‌هایی است که وقتی گازهای محلول در حین نزدیک شدن به سطح از ماگما خارج می‌شوند، تشکیل می‌شوند و گدازه‌های فوران‌شده قبل از خروج گازها جامد می‌شوند. هنگامی که وزیکول ها بخش قابل توجهی از حجم سنگ را تشکیل می دهند، سنگ به عنوان اسکوریا توصیف می شود.

بازالت یک سنگ آذرین (آتشفشانی) بیرونی رایج است که از سرد شدن سریع گدازه بازالتی که در سطح سیاره یا ماه یا در نزدیکی آن قرار گرفته است، به وجود می آید. بازالت سیل تشکیل را در یک سری جریان های بازالت گدازه توصیف می کند.

سنگ آتشفشانی (یا گدازه) که به طور مشخص تیره رنگ (خاکستری تا سیاه) است، حاوی 45 تا 53 درصد سیلیس و سرشار از آهن و منیزیم است. گدازه های بازالتی سیال تر از آندزیت ها یا داسیت ها هستند که حاوی سیلیس بیشتری هستند.

بازالت رایج ترین نوع سنگ در پوسته زمین (10 تا 50 کیلومتری بیرونی) است. در واقع بیشتر کف اقیانوس از بازالت ساخته شده است. ریزش عظیم گدازه به نام “بازالت های سیل” در بسیاری از قاره ها یافت می شود.

بازالت های رودخانه کلمبیا، که 15 تا 17 میلیون سال پیش فوران کردند، بیشتر جنوب شرقی واشنگتن و مناطق مجاور اورگان و آیداهو را پوشش می دهند.

از دیگر خواص سنگ بازالت این است که سنگ قدرت، شجاعت و ثبات است. برای صاحبش نشاط می آورد و با انرژی قوی گرما و آتش پر می شود. این یک طلسم خوب است که می تواند به شما قدرت زندگی امروز و فردا را بدهد. به کاهش جنبه های منفی شخصیت کمک می کند.

مقاله پیشنهادی: مزایا و معایب سنگ بازالت

 

خواص سنگ بازالت

ویژگیهای سنگ بازالت

  • گروه : آتشفشانی
  • رنگ: خاکستری تیره تا سیاه
  • بافت: آفانیتیک (می تواند پورفیری باشد)
  • محتوای مواد معدنی: توده زمین به طور کلی پیروکسن (اوجیت)، پلاژیوکلاز و الیوین، احتمالا با شیشه کوچک. اگر پورفیریتی باشد، فنوکریست ها هر یک از الیوین، پیروکسن یا پلاژیوکلاز خواهند بود.
  • محتوای سیلیس: (SiO 2) – 45٪ – 52٪

بازالت بخش بزرگی از کف اقیانوس را تشکیل می دهد. هنگامی که توسط آتشفشان های حوضه های اقیانوسی فوران می کند، می تواند جزایر آتشفشانی و صخره تشکیل دهد. فلات های بزرگ در خشکی دشت های تاریک روی ماه که به نام ماریا شناخته می شوند و احتمالاً آتشفشان های مریخ و زهره از بازالت ساخته شده اند.

کانی شناسی سنگ بازالت

کانی شناسی بازالت با غلبه فلدسپات پلاژیوکلاز کلسیم و پیروکسن مشخص می شود. الیوین همچنین می تواند یک ترکیب مهم باشد. مواد معدنی جانبی موجود در مقادیر نسبتاً ناچیز عبارتند از اکسیدهای آهن و اکسیدهای آهن تیتانیوم مانند مگنتیت، اولووسپینل و ایلمنیت.

به دلیل وجود چنین کانی‌های اکسیدی، بازالت می‌تواند با سرد شدن نشانه‌های مغناطیسی قوی پیدا کند و مطالعات دیرینه مغناطیسی از بازالت استفاده گسترده‌ای کرده است.

پیشنهاد می کنیم مقاله انواع سنگ نمای ساختمان و ویژگی های آنها را مطالعه نمایید. 

 

کانی شناسی سنگ بازالت

بازالت ستونی

در طول خنک شدن یک جریان گدازه غلیظ، مفاصل انقباضی یا شکستگی ایجاد می شوند. اگر یک جریان نسبتاً سریع سرد شود، نیروهای انقباضی قابل توجهی ایجاد می شود. در حالی که یک جریان می تواند در بعد عمودی بدون شکستگی منقبض شود، نمی تواند به راحتی انقباض در جهت افقی را تحمل کند مگر اینکه ترک ایجاد شود.

شبکه شکستگی گسترده ای که ایجاد می شود منجر به تشکیل ستون می شود. توپولوژی اشکال جانبی این ستون ها را می توان به طور گسترده به عنوان یک شبکه سلولی تصادفی طبقه بندی کرد. این ساختارها عمدتاً در مقطع شش ضلعی هستند، اما چند ضلعی با سه تا دوازده ضلع یا بیشتر را می توان مشاهده کرد.

خنک‌سازی بسیار سریع ممکن است منجر به ستون‌های بسیار کوچک (قطر کمتر از 1 سانتی‌متر) شود، در حالی که خنک‌سازی آهسته احتمال بیشتری برای ایجاد ستون‌های بزرگ دارد.

بازالت های بالشی

هنگامی که بازالت در زیر آب فوران می کند یا به دریا می ریزد، تماس با آب سطح را خاموش می کند و گدازه یک بالش متمایز را تشکیل می دهد که از طریق آن گدازه داغ شکسته می شود و بالش دیگری را تشکیل می دهد.

این بافت «بالشی» در جریان‌های بازالتی زیر آب بسیار رایج است و زمانی که در صخره‌های باستانی یافت می‌شود، یک محیط فوران زیر آب را تشخیص می‌دهد. بالش ها معمولاً از یک هسته ریز دانه با پوسته شیشه ای تشکیل شده و دارای اتصالات شعاعی هستند. اندازه تک تک بالش ها از 10 سانتی متر تا چند متر متغیر است.

پیشنهاد می کنیم مقاله سنگ آتشفشانی را مطالعه کنید. 

 

تغییرات در خواص سنگ بازالت

دگرگونی خواص سنگ بازالت

ساختارهای بازالت در نامیبیا بازالت ها سنگ های مهمی در کمربندهای دگرگونی هستند، زیرا می توانند اطلاعات حیاتی در مورد شرایط دگرگونی در کمربند ارائه دهند.

بازالت های دگرگون شده میزبان مهمی برای انواع ذخایر سنگ هیدروترمال از جمله ذخایر طلا، ذخایر مس، ذخایر سنگ معدن سولفید عظیم آتشفشانی و غیره هستند.

هوازدگی خواص سنگ بازالت

در مقایسه با سایر سنگ‌های موجود در سطح زمین، بازالت‌ها نسبتاً سریع هوا می‌روند. معمولاً مواد معدنی غنی از آهن به سرعت در آب و هوا اکسید می شوند و به دلیل اکسید آهن (زنگ) سنگ را قهوه ای تا قرمز رنگ می کنند.

هوازدگی شیمیایی همچنین کاتیون‌های محلول در آب مانند کلسیم، سدیم و منیزیم را آزاد می‌کند که به مناطق بازالتی ظرفیت بافری قوی در برابر اسیدی شدن می‌دهد.

کلسیم آزاد شده توسط بازالت ها CO2 را از اتمسفر متصل می کند و CaCO3 را تشکیل می دهد و در نتیجه به عنوان یک تله CO2 عمل می کند. به این باید اضافه کرد که فوران بازالت خود اغلب با انتشار مقادیر زیادی CO2 در جو از گازهای آتشفشانی همراه است.

موارد استفاده از خواص سنگ بازالت

بازالت در ساخت و ساز (به عنوان مثال به عنوان بلوک های ساختمانی یا در زمینه سازی)، ساختن سنگفرش (از بازالت ستونی) و در ساخت مجسمه استفاده می شود. حرارت دادن و اکسترود کردن بازالت باعث تولید پشم سنگ می شود که گفته می شود یک عایق حرارتی عالی است.

شرکت سنگ بازالت ماکو

شرکت سنگ بازالت ماکو با سابقه ای طولانی در این زمینه دارنده مهمترین معادن سنگ اندزیت، گرانیت، بازالت و تراورتن در سطح کشور است.

این شرکت با داشتن کارخانه های سنگبری در مناطق ماکو، فرآیند استخراج سنگ گرانیت را بصورت اسلب و تایل انجام می دهد.

برای اطلاع از قیمت ها با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید. 

دیدگاهی در مورد “خواص سنگ بازالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *