آندزیت و گرانیت, سنگ بازالت, مقالات

سنگهای آتشفشانی چه کاربردهایی در زندگی روزمره دارند؟

سنگهای آتشفشانی - شرکت بازالت ماکو

سنگهای آتشفشانی کاربردهای زیادی در زندگی روزمره ما دارند. البته کاربرد این سنگها مانند سنگ بازالت بیشتر در ساخت و ساز ساختمانها است و دلیل این موضوع هم سبک بودن وزن این سنگ هاست. سنگهایی نظیر بازالت ، گرانیت و آندزیت از دسته سنگهای آتشفشانی هستند که در ساختمان سازی ، صنعت و کشاورزی کاربردهای گوناگونی دارند. 

در این مقاله سعی داریم شما را با کاربردهای سنگهای آتشفشانی در زندگی روزمره آشنا کنیم پس تا پایان مقاله با شرکت سنگ بازالت ماکو همراه باشید.

منشاء سنگهای آتشفشانی چیست؟

کوههای آتشفشانی هنگامی که مواد مذاب درونشان بالا می آید و با فشار و سرعت از زمین خارج شده و به هوا پرتاب می شود که این مواد مذاب را گدازه می گویند که وقتی با فشار از دهانه کوه آتشفشان خارج میشود و در اثر تماس با هوای سرد اطراف دمای خود را از دست داده و تشکیل سنگهای آتشفشانی را می دهد.

این مواد مذاب بسیار داغ بوده و اگر با انسان یا هر موجود زنده ای برخورد کنند باعث از بین رفتن آن می شود. بزرگترین آتشفشان روی زمین در هاوایی است که مائونا لوا نام دارد.

سنگهای آتشفشانی چطور تشکیل می شوند؟

گدازه های آتشفشانی بعد از خروج از لایه های درون زمین در اثر تماس با هوای بیرون به مرور سفت می شود و سنگهای آتشفشانی مختلف به وجود می آید.

این سنگها بسته به موادی از زمین خارج شده و محیط بیرونشان اعم از آب و هوا نوعشان فرق می کند از جمله گرانیت، پوکه معدنی، سنگ پا و …

سنگهای آتشفشانی-انواع

انواع سنگهای آتشفشانی

  • سنگ لاتیت
  • سنگ پوکه
  • سنگ پا
  • سنگ تراکیت
  • سنگ گرانیت 
  • سنگ آندزیت و بازالت
  • سنگ های تفریتی، بازانیت و فنولیتی
  • سنگ ریولیتی
  • و …

سنگهای آتشفشانی بازالت

سنگهای آتشفشانی بازالت شامل موارد زیر است :

 سنگ لاتیت

این سنگها شبیه سنگهای آندزیت و بازالت است و تنها تفاوت بین آنها مقدار فلدسپار آنهاست که در سنگ لاتیت بیشتر است. این سنگها بسیار سخت و محکم هستند. این سنگها در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارند که در این زمینه مطالعه مقاله سنگ بازالت ساختمانی از دست ندهید.

 

سنگ پوکه

از مهمترین سنگهای آتشفشانی است و دلیلش هم این است که تخلخل بالا دارد، بسیار سبک است و سختی بسیار زیادی دارد. پوکه وقتی تشکیل می شود که مواد مذاب در هنگام سرد شدن بسرعت گاز درونش خارج میشود.

این سنگ بدلیل سبک بودن و عایق بودن (عایق گرما، صوت، سرما و …) در ساخت ساختمانها کاربرد دارد. این سنگهای آتشفشانی برای متخلخل کردن خاک، شیب بندی ساختمانها، مقاوم سازی و عایق سازی به کار می روند. سنگ پوکه به صورتهای پوکه نخودی، پوکه عدسی و … در بازار یافت می شود.

سنگ پا

از دیگر سنگهای آتشفشانی سنگهای با تخلخل بالاست که به سنگ پا معروف است و به دلیل زبر بودن برای شستن کف پا و جداسازی پوستهای مرده پاشنه و کف پا بسیار مناسب است. این نوع سنگ با سردشدن مواد مذاب که از زمین خارج می شود به وجود می آید.

 سنگ تراکیتی

این نوع سنگ بسیار نرم است و به تنهایی قابل استفاده نیست. دلیل نرم بودن این سنگ ترکیبات درون آن است که از جمله آن فلدسپار آلکان است. این سنگها حالت خمیری شکل دارند.

 سنگهای آندزیت

که در طرحها و رنگهای مختلف در بازار وجود دارد شامل رنگدانه های زیادی مثل فنوکرسیت پلاژیوکلاز و دیگر کانی های رنگدانه دار میباشد. کاربرد این سنگها بیشتر تزئینی بوده و در دکور ساختمان ها و یا زیورآلات از آنها استفاده می شود. برای این منظور احتمالا مطالعه ایده های دکوراسیون با سنگ بازالت برای شما جذاب باشد.

 سنگ های بازانیت، تفریتی، فنولیتی

این سنگهای آتشفشانی در مناطق قاره ای پیدا می شود و بسختی قابل تشخیص می باشد و درصورتیکه فنوکریست های فلدسپاتوئید درون آن زیادتر گردد راحتتر میتوان آن را شناخت. به دلیل کم بودن گران قیمت هم هستند و کاربرد سنگهای بازانیت، فنولیتی و تفریتی در ساخت جواهرات می باشد.

 سنگ ریولیتی

این نوع شبیه به سنگهای گرانیتی است و در حجم کوچک وجود دارند. سنگهای ریولیتی شامل فلدسپار و کانی پلاژیوکلاز به همراه فنوکریست های کوارتز است. کاربرد این سنگ برای ساخت کاشیهای گران قیمت و در مکانهای عمومی و دکور منازل است.

خرید سنگ بازالت آتشفشانی

کاربرد سنگهای آتشفشانی خیلی زیاد است و مزایا و کاربردهای آن باعث شده که مشتریان زیادی داشته باشد. کاربرد این سنگها که بیشتر در دکوراتیو ساختمان ها و ساخت و ساز است جهت خرید و دریافت قیمتها با ما در ارتباط باشید.

محصولات شرکت بازالت ماکو

کاربرد سنگهای آتشفشانی

سنگهای آتشفشانی انواع مختلف دارند که براساس جنس کاربردهای گوناگون دارند:

  • سنگ آتشفشانی پوکه: در زمینه ساخت و ساز استفاده می شود بدلیل محکم و سبک بودن و به این دلیل که در زمان زلزله از ریختن ساختمان جلوگیری میکند.
  • سنگ پا: این سنگ آتشفشانی که به دلیل زبر بودن برای شستشوی کف پا و از بین بردن پوستهای مرده به کار می رود.
  • سنگ ریولیتی: این سنگ شبیه سنگهای گرانیتی است و میتوان آنرا تراشید و برای تزئین، دکور ساختمان و سنگ قبل از آن استفاده کرد.
  • سنگ لاتیت: بدلیل محکم و سخت بودن و داشتن جلوه زیبا جهت تزئین و دکور ساختمانها به کار می رود.
  • سنگ بازالت و آندزیت: برای زیباسازی محیط و ساخت دکور منازل است و شبیه لاتیت است.
  • سنگ فنولیت، بازانیت و تفریت: بدلیل کمیاب و زیبا بودن بعنوان زیورآلات و جواهرات کاربرد دارند.
  • توف آتشفشانی: برای ساخت بلوک، بتن، کف ساختمان و … به کار می رود و در دکوراتیو هم می توان از آن استفاده کرد.

خرید انواع سنگهای آتشفشانی از شرکت سنگ بازالت ماکو

سنگ بازالت ماکو ،دارای مهم ترین معادن غنی سنگ بازالت، گرانیت و تراورتن است که به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده سنگ بازالت فعالیت می کند.

برای سفارش و خرید بهترین سنگ های ساختمانی از قبیل گرانیت، بازالت، مرمر، آندزیت و غیره می توانید با کارشناسان و مهندسی شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید.

برای اطلاع از قیمت ها و سفارش خرید سنگ بازالت آتشفشانی با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهی در مورد “سنگهای آتشفشانی چه کاربردهایی در زندگی روزمره دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *