آندزیت و گرانیت, مقالات

همه چیز در مورد سنگ آندزیت ماکو

سنگ آندزیت ماکو - شرکت سنگ بازالت ماکو

سنگ آندزیت Andesite که نامش را از کوه های آند در امریکای جنوبی گرفته ، سنگی آتشفشانی به رنگ خاکستری تیره است که پس از بازالت فراوان ترین سنگ آذرین شناخته می شود. این سنگ برخلاف گرانیت ریزدانه و بیرونی است و از مقادیر مساوی از مواد معدنی روشن و تیره تشکیل شده است . اگرچه کریستال ها آنقدر کوچک هستند که بدون ذره بین دیده نمی شوند .

گاهی اوقات آندزیت ممکن است حاوی بلورهای بزرگتر باشد یا حاوی حفره های گرد کوچکی که حباب گاز بوده اند. آندزیت به دلیل استحکام و دوام در راهسازی و ساخت بناهای تاریخی و مجسمه ها مورد استفاده قرار می گیرد . 

در کشور ما سنگ آندزیت ماکو از معروفترین نوع آندزیت است که از معادن شهر ماکو در آذربایجان غربی استخراج می شود . امروزه از سنگ آندزیت ماکو برای نما در برخی ساختمان ها استفاده می شود . سنگ آندزیت به دلیل ویژگی های مشابهی که با سنگ بازالت دارد برای ساخت و ساز بسیار مناسب است و در ادامه به خواص و ویژگی های سنگ آندزیت ماکو خواهیم پرداخت .

شرکت سنگ بازالت ماکو عرضه کننده انواع سنگهای آندزیت ، بازالت ، گرانیت و … شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند. 

چگونگی تشکیل سنگ آندزیت ماکو

سنگ آندزیت ماکو از فعل و انفعالات آتشفشان ایجاد می شود به طوری که ماگمای داغ وقتی در اثر مجاورت هوای اطراف سرد و خنک می شود تشکیل سنگ آندزیت ماکو را می دهد. این سنگ اغلب در طیف رنگ خاکستری دیده می شود و از درجات تیره تا روشن موجود است.

این سنگ شباهت زیادی به سنگ بازالت دارد و شاید توسط برخی افراد اشتباه گرفته شود. نوعی از این سنگ در اثر خروج گازهای موجود متخلخل و حفره دار هستند. از کانی های تشکیل دهنده آن می توان به فلدسپار، پلاژیوکلاز و سیلیس اشاره کرد.

بافت پورفیری آندزیت به این دلیل است که ماگمایی که از آن تشکیل شده بود برای مدتی در اعماق سطح به آرامی سرد شد (همانند سنگ گرانیت) و کریستال های بزرگ با رنگ روشن را تشکیل داد .

سپس با بیرون ریختن از سطح به سرعت خنک شدن را به پایان رساند و توده ریزدانه و تیره ای را مانند سنگ بازالت تشکیل داد . پس سنگ آندزیت چیزی بین سنگ گرانیت و بازالت است .

پیشنهاد می کنیم مقاله نکات مهم در خرید سنگ مناسب را مطالعه نمایید.

سنگ آندزیت ماکو - معدن

کاربردهای سنگ آندزیت ماکو

  1. استفاده به عنوان کاشی در حیاط یا محوطه و سرویسهای بهداشتی به دلیل مقاومت در برابر لغزش
  2. ساخت نماها و مجسمه ها
  3. در ساخت و ساز و راه سازی به عنوان ماده پر کننده
  4. در ساخت و طراحی محوطه و فضای سبز
  5. استفاده از پودر سنگ آندزیت در بتن بعنوان افزودنی

مزیت های سنگ آندزیت ماکو

  1. قیمت مناسب تر از سایر سنگها به لحاظ مقاومت، زیبایی، کیفیت بالا و سبک بودن.
  2. مقاومت بالا در مقابل گرما و سرما که باعث می شود در هر منطقه جغرافیایی قابل استفاده باشد.
  3. چسبندگی خوب به ملات و عدم امکان جدا شدن و سقوط از ساختمان.
  4. داشتن رنگ های زیبا مانند صورتی و طوسی تیره و روشن که بسیار در ساختمان سازی مدرن کاربرد دارد.
  5. مناسب برای ساخت انواع مجسمه و نیمکت پارک ها 
  6. سبک و با دوام بودن این سنگ
  7. ابزار خوری بسیار خوب برای ساخت مجسمه و نیمکت های پارک ها.

سنگ آندزیت ماکو - مزیت ها

عوامل موثر بر قیمت سنگ آندزیت ماکو

– ابعاد و اندازه سنگ: هر چه سنگ ابعاد بزرگتری داشته باشد و عریض و طویل تر باشد قیمت بالاتری دارد.

– ضخامت سنگ: هر چه ضخامت سنگ بیشتر باشد به دلیل مقاومت بیشتر قیمت بالاتری هم دارد.

– رنگ سنگ: با اینکه سنگ آندزیت اغلب در طیف خاکستری تیره تا روشن دیده می شود ولی برخی سنگ ها رنگ خاص تری دارند و رنگ های دیگری هم در این نوع سنگ وجود دارد که کمیاب تر است. هر چه رنگ سنگ خاص تر باشد گران تر است.

– معدن استخراج سنگ: معدنی که سنگ آندزیت از آن استخراج می شود هم در قیمت آن موثر است.

خصوصیات سنگ آندزیت ماکو

  • کانی های تشکیل دهنده: آپاتیت، مگنتیت، بیوتیت، گارنت و ایلمنیت
  • وزن مخصوص : بین 5.2 تا 8.2
  • چگالی : بین 11.2 تا 36.2 گرم بر سانتیمترمکعب
  • سختی سنگ: 7 در مقیاس موهس
  • رنگ : نسبت به بازالت رنگ روشنتری دارد و سایه های خاکستری در آن دیده می شود.

تفاوت آندزیت و بازالت

به دلیل شباهت های سنگ آندزیت ماکو و سنگ بازالت تشخیص آن مشکل است و برای تشخیص آن دو باید معیارهای ضریب رنگینی و مقدار سیلیس را اندازه گرفت.

سنگ هایی که مقدار سیلیسشان کمتر از %52 باشد و ضریب رنگینی آن ها بیش از 40 باشد بازالت نام گذاری شده اند در حالی که ضریب رنگینی کم تر از 40 و مقدار سیلیس کم تر از %52 لوکوبازالت است. همین طور رنگ آندوزیت ها اغلب روشن تر از بازالتهاست.

پیشنهاد می کنیم مطلب مربوط به مقاله قیمت سنگ گرانیت اسپراخون را مطالعه کنید.

سنگ آندزیت ماکو - کفپوش

نمونه هایی از سنگ آندزیت

آندزیت ها عمدتاً به صورت رسوبات سطحی و تا حدی کمتر به صورت دایک ها و شاخه های کوچک ایجاد می شوند . بسیاری از نهشته‌ها جریان‌های گدازه‌ای طبیعی نیستند ، بلکه برش‌ها ، گل‌ها ، توف‌ها و دیگر سنگ‌های تکه‌ای هستند . پپرینو در نزدیکی رم و گذرگاه منطقه ایفل در آلمان نمونه‌هایی از آندزیت هستند.

کاربرد سنگ آندزیت ماکو برای نمای ساختمان

سنگ آندزیت ماکو دارای مزایای استحکام خمشی بالا ، تفاوت رنگ کمتر ، ثبات رنگ ، مقاومت در برابر اسید ، مقاومت در برابر سایش بالا ، عمر طولانی ، نصب و نگهداری ساده و … است. در صورت وجود ، نسبت به سایر مصالح سنگی طبیعی و غیر سنگی برتری دارد.

از این سنگ برای سطح ستون ، ضد سایش زمین و میز ، لوازم بهداشتی ، سنگ قبر و تزئینات دیوارهای داخلی و خارجی استفاده می شود.سنگ آندزیت نیز منشأ ماگمایی و مذاب دارد و تقریباً تمام خواص شیمیایی گرانیت را دارد. اگر علاقه مند به طراحی داخلی با سنگ هستید، احتمالا سنگ بازالت و ایده های دکوراسیونی برای شما جالب است.

تفاوت این است که در فرآیند سرد شدن سریع ماگما در خارج از پوسته زمین و انتشار گازها ، تخلخل در بافت سنگ (آندزیت) رخ می دهد که با چسباندن و جاسازی ، ملات را به خوبی جذب می کند و تقریباً با ملات سنگ یکپارچه می شود. از طرفی وزن مخصوص سنگ آندزیت حدود دو سوم گرانیت است .

این نوع سنگ با نام تجاری سنگ اسپراخون (در شمال غربی کشور نام منطقه ای سردسیر با شرایط آب و هوایی یخبندان ، انقباض و انبساط شدید است) که کاربرد و مصارف خاصی دارد زیرا از نظر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و سابقه و قدمت استفاده بیش از یک قرن در بناها و عمارت های معروف استان آذربایجان شرقی مانند ساختمان مرکزی شهرداری تبریز (میدان ساعت) و بازار تبریز و سنگفرش خیابان تربیت و بازار قدیم تبریز و معابر مختلف ، پارک ها (ایل گلی) و در ظاهر برخی از عمارت های معروف یا بناهای مدرن اخیر ، به درستی به عنوان سنگی منحصر به فرد و باستانی شناخته می شود .

سنگ آندزیت ماکو برای نمای ساختمان مرکزی شهرداری تبریز (میدان ساعت) استفاده شده که پس از قریب به یک قرن ، تمامی سنگ های آندزیتی به کار رفته در این بنا که از سازند آتشفشانی رشته کوه سهند می باشد توسط کارشناسان و مشاورین آلمانی انتخاب و مورد استفاده قرار گرفته است و پس از گذشت نزدیک به یک قرن ، کوچکترین منافذ و فرسایش در نما و سنگفرش های این بنا ایجاد نشده است .

عمارت منحصر به‌ فرد مشاهده نمی‌شود و هرچه عمر این بنا رشد می‌کند ، ظاهر آن جلوه‌گرتر می‌شود ، زیرا این سنگ کمترین انفعال فیزیکی ، شیمیایی و محیطی را در برابر فرسایش دارد و به هیچ وجه از ملات جدا نمی‌شود.

خرید سنگ آندزیت برای نما

اگر قصد سنگ کردن نمای ساختمان خود را دارید و چند ویژگی برایتان مهم است به سراغ سنگ آندزیت بروید. اگر به دنبال سنگی مقاوم و محکم هستید که تا سالها بدون تغییر و جدا شدن و سقوط از ساختمان مثل روز اول باشد آندزیت را انتخاب کنید .

اگر به دنبال سنگ مقرون به صرفه از نظر قیمت هستید سنگ آندزیت را به شما پیشنهاد می کنیم . اگر به دنبال رنگ های خنثی و مدرن برای ساختمان خود هستید باز هم سنگ آندزیت را به شما توصیه می کنیم.

در کنار سنگ آندزیت ماکو ، سنگ بازالت در ساختمان سازی نیز همین ویژگی ها را دارد و می تواند انتخاب دیگری برای شما باشد.

کلام آخر

حال که با خصوصیات ، کاربردها و مزایای سنگ آندزیت ماکو آشنا شدید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که از کدام شرکت سنگ آندزیت با کیفیت بخرم؟ انتخاب یک شرکت معتبر از مهمترین بخش های خرید یک محصول به شمار می رود و در زمینه سنگ ساختمانی این موضوع اهمیت بیشتری نیز دارد. از آنجا که محصول بی کیفیت در ساخت و ساز می تواند خطرات جانی و مالی فراوانی برای سازندگان و خریداران بنا داشته باشد باید در انتخاب سنگ مناسب دقت بیشتری کرد. 

انواع سنگ با قیمت مناسب

شرکت سنگ بازالت ماکو، دارای مهم ترین معادن غنی سنگ آندزیت ماکو ، بازالت ، گرانیت و تراورتن است که به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده سنگ بازالت فعالیت می کند.

برای سفارش و خرید بهترین سنگ های ساختمانی از قبیل گرانیت، بازالت، مرمر، آندزیت و غیره می توانید با کارشناسان و مهندسین شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید. 

دیدگاهی در مورد “همه چیز در مورد سنگ آندزیت ماکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *