مقالات, سنگ بازالت

کاربرد سنگ بازالت در صنعت کشاورزی

سنگ بازالت در صنعت کشاورزی - شرکت سنگ بازالت ماکو

سنگ بازالت از سنگ های آذرین آتشفشانی است که به دلیل ترکیبات موجود در آن، کاربردهای فراوانی دارد و علاوه بر صنعت ساختمان، سنگ بازالت در صنعت کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از سنگ بازالت و ترکیب آن با خاک کشاورزی موجب غنای بیشتر خاک شده و به رشد گیاهان و محصولات کشاورزی کمک شایانی می کند. در این مقاله قصد داریم به موضوع تاثیر سنگ بازالت در صنعت کشاورزی و مزایای آن بپردازیم.

شرکت سنگ بازالت ماکو دارنده معادن بزرگ سنگ بازالت و عرضه کننده انواع سنگهای گرانیت ، بازالت ، آندزیت و تراورتن شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند. جهت خرید عمده یا جزئی می توانید با شماره 09128282912 تماس بگیرید. 

انواع کاربردهای سنگ بازالت

از سنگ بازالت خرد شده در صنعت ساختمانی به عنوان سنگدانه بسیار استفاده می شود. علاوه بر این، از این نوع سنگ برای سنگدانه بتنی، سنگ فرش آسفالت، سنگ فیلتر در مزارع و غیره نیز استفاده می شود.

از سنگ های نازک بازالت در صنعت ساختمان به عنوان کاشی کف، روکش ساختمان، بناهای تاریخی و غیره می تواند قابل استفاده باشد.

یکی از موارد کاربردی سنگ بازالت در صنعت کشاورزی است که از پودر این سنگ استفاده می شود. در ادامه نحوه استفاده از سنگ بازالت در صنعت کشاورزی را به تفصیل بیان خواهیم کرد.

کاربرد سنگ بازالت در صنعت کشاورزی از منظر زیست شناسی و زمین شناسی

طبق تعریف، کشاورزی ارگانیک یک سیستم کشاورزی است که در تلاش است تا از اکوسیستم طبیعی و تمرکز آن بر ساختن خاک سالم تقلید کند.

خاک سالم به نوبه خود از یک تعامل شگفت انگیز پیچیده بین زیست شناسی و زمین شناسی به دست می آید که در آن مواد سنگی تجزیه می شوند و با میکروارگانیسم های خاک و مواد گیاهی در تعامل هستند تا مواد معدنی و مواد مغذی را آزاد کنند که برای رشد بهینه گیاه و افزایش عملکرد کشاورزی ضروری می باشد.

با تقلید از روش خود زمین برای تولید خاک سالم، پودر سنگ بازالت در صنعت کشاورزی به حمایت از فرآیندهای بیولوژیکی مورد نیاز برای رشد بهینه و پایدار گیاهان کمک می کند.

گیاهان آنقدر که به نظر می رسند منفعل نیستند. با توجه به این فرصت، گیاهان به طور فعال به دنبال به دست آوردن مواد مغذی از محیط اطراف خود برای غلبه بر عدم تعادل خواهند بود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که ریشه های ریز به عنوان یک پیامد فیزیولوژیکی کمبود مواد معدنی به ذرات سنگ حمله می کنند.

با این حال، در خاکی که به درستی معدنی شده است، گیاهان برای زنده ماندن نیازی به کار سختی ندارند. در شرایط مختلف، ثابت شده است که استفاده از سنگ بازالت در صنعت کشاورزی ، کمبودها را به حداقل می رساند، سیستم ریشه را بهبود می بخشد و به رشد محصولات قوی تر با عملکرد بالاتر و سطح تغذیه بالاتر کمک می کند.

مقاله مرتبط : کاربرد سنگ بازالت

سنگ بازالت در صنعت کشاورزی - بازالت از منظر زمین شناسی

منشاء مفید بودن سنگ بازالت در صنعت کشاورزی

زمانی که سنگ های بازالت پس از انفجار آتشفشان به شکل خاکستر رسوب کرد، توانایی های احیا کننده طبیعت به سرعت بر آن غلبه کرد. در برخی موارد، زمین‌های کشاورزی که در امتداد رسوبات بازالت بودند ، اثرات مفید طولانی ‌مدتی را در نتیجه سنگ‌های غنی از مواد معدنی مشاهده کردند.

این امر به راحتی توجیه می کند که چرا مردم در طول تاریخ با وجود خطرات احتمالی مایل بوده اند در نزدیکی آتشفشان های فعال مستقر شوند. با این حال، همه ذرات سنگ بازالت شبیه هم نیستند. بازالت به دلیل توانایی آن در تعادل سلامت خاک از سایر مواد سنگی متمایز است.

بازالت که از طریق سرد شدن و انجماد گدازه های چسبناک متراکم ایجاد شده است، سنگی است که زیربنای بسیاری از اقیانوس های زمین را تشکیل داده است. برخی از مناطق جهان دارای مقداری اکستروژن سطحی بازالت هستند.

در مقایسه با سنگ‌های آتشفشانی که کوارتز بالایی دارند، بازالت نسبتاً سریع در معرض آب و هوا قرار می گیرد. این بدان معنا است که به محض تماس با ریشه ها شروع به انتشار مواد مغذی به گیاهان می کند. مواد مغذی اضافی با تجزیه مداوم در دسترس می شوند و در نتیجه در طول زمان جریان ثابتی از مواد مغذی ایجاد می شود.

دلایل استفاده از سنگ بازالت در صنعت کشاورزی

سنگ بازالت از سنگ های آذرین است که از طریق سرد شدن و انجماد ماگما و گدازه به وجود می آید. سنگ های بازالت و گرانیت به دلیل میزان بالای مواد معدنی در بهبود خاک کشاورزی تاثیر فوق العاده ای دارد. از طرف دیگر، سنگ بازالت می تواند تعادل بیشتری از مواد مغذی را برای سلامت و سرزندگی گیاه فراهم کند.

ساخت و ساز سلامت خاک با استفاده از سنگ بازالت در صنعت کشاورزی

اغلب کشاورزان مدت‌هاست که به پودر سنگ بازالت ، به‌عنوان یک روش کاملاً طبیعی برای بهبود سیستم‌های ریشه ، افزایش عملکرد و ارتقای سلامت عمومی گیاهان در انواع مختلف محصولات و شرایط متکی بوده‌اند.

با این حال ، لازم است تا استفاده از پودر سنگ بازالت را برای بهبود خاک گیاه بیشتر مورد مطالعه قرار دهیم. شواهد معتبری وجود دارد که مواد معدنی سنگی می توانند به بازیابی سلامت خاک ، به حداقل رساندن کمبود محصول و افزایش مقاومت در برابر آفات و بیماری ها کمک کنند.

مقاله پیشنهادی : انواع سنگ ساختمانی در ایران

سنگ بازالت در صنعت کشاورزی - نقش بازالت در غنای خاک

  افزایش مقاومت خاک با سنگ بازالت در صنعت کشاورزی

بسیاری از تحقیقات ثابت کرده اند که استفاده از پودر سنگ بازالت در صنعت کشاورزی موجب افزایش مقاومت ذاتی گیاهان در برابر بسیاری از عوامل استرس زا فیزیکی و بیولوژیکی می شود .

سیلیکون که به طور طبیعی در بازالت آتشفشانی وجود دارد و جزء کلیدی دیواره‌های سلولی است، ساقه‌ها را تقویت می‌کند و به گیاهان کمک می‌ کند تا نور بیشتری جذب کنند و فتوسنتز را به حداکثر برسانند.

سیلیکون همچنین نقش مهمی در سالم ماندن گیاهان و افزایش مقاومت آنها در برابر آفات و بیماری ها ایفا می کند. هم چنین، برای گیاهانی که به سیلیکون کافی در خاک دسترسی ندارند و قادر به مقاومت در برابر صدمات ناشی از حشرات و آفات نیستند، بسیار موثر است.

سنگ بازالت تنها عنصری است که می ‌تواند مقاومت در برابر چندین منبع استرس زیستی و غیر زنده را افزایش دهد. البته اثرات مفید سیلیکون به توانایی گیاه برای تجمع سیلیکون در ساقه، برگ و جوانه آن بستگی دارد.

هر چه تعداد سیلیکون در شاخه های گیاه بیشتر باشد، توانایی آن برای مقاومت در برابر تنش هایی که باعث آفات و بیماری هایی می شود که منجر به کاهش سلامت و شادابی محصول می شود، بهتر خواهد بود.

تاثیر سنگ بازالت در درمان کلروز آهن خاک

بازالت آتشفشانی همچنین در درمان کلروز آهن مفید است و می ‌تواند رشد گیاه را متوقف کند. درختان میوه ‌دار، در صورت عدم وجود کلروز آهن، منجر به میوه‌های کوچکتر با طعم تلخ می ‌شود.

با وجود اینکه ترکیبات مختلف آهن برای درمان کلروز وجود دارد، اما آهن موجود در سنگ بازالت آتشفشانی کاملا طبیعی است و در اصلاح کمبودها موثرتر از محصولات آهن مصنوعی است.

برای باغداران ، همانطور که سطح بالای بی کربنات در آب به کمبود آهن کمک می کند، بازالت آتشفشانی به عنوان یک روش ایمن و موثر برای مقابله با علائم آن آزمایش می شود.

نقش پودر بازالت در مقابله با جانوران خاکی

برخی از کشاورزان از سنگ بازالت در صنعت کشاورزی به عنوان بخشی از یک رویکرد یکپارچه و غیر شیمیایی در نبرد مداوم علیه جانوران زیر خاک استفاده می کنند.

بازالت آتشفشانی برای حفظ اندازه متغیر شن، به عنوان یک مانع فیزیکی عمل می کند که کرم های خاکی از عبور از آن متنفرند و پناهگاهی برای کرم های خاکی و دیگر موجودات بیولوژیکی که برای سلامت و بهره وری خاک ضروری هستند، فراهم می کند. در همان زمان، مواد معدنی سنگ ضروری به آرامی به خاک باز می گردند و فعالیت میکروبی را بیشتر می کنند.

مطالعه مقاله خواص سنگ بازالت را از دست ندهید.

سنگ بازالت در صنعت کشاورزی - خرید سنگ بازالت

 کلام آخر 

طبق مطالب گفته شده در این مقاله، به این نتیجه می رسیم که سنگ بازالت در صنعت کشاورزی تاثیرات مهم و موثری دارد که این به دلیل محتوای بالای سیلیس و آهک آن است که به آسانی قابل متابولیزه شدن است و باعث باروری خاک می شود. این امر می تواند یک روش کم هزینه و موثر برای کمک به بازسازی خاک باشد. سنگ بازالت در صنعت کشاورزی فواید بسیار دیگری دارد که در این مقاله نمی گنجد. 

شرکت سنگ بازالت ماکو ؛ دارنده معادن بزرگ سنگ بازالت در کشور

شرکت بازالت ماکو ، با سابقه چندین ساله در زمینه تولید سنگ بازالت، بزرگترین عرضه کننده بهترین سنگ های بازالت، گرانیت ، آندزیت و تراورتن در کشور است. چنانچه برای ساخت و ساز و سایر مصارف نیاز به سنگهای بازالت ، گرانیت و … دارید می توانید با این شرکت تماس بگیرید . 

در اینستاگرام ما را دنبال کنید. 

1 نظر در “کاربرد سنگ بازالت در صنعت کشاورزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *