سنگ بازالت, مقالات

کاربرد سنگ بازالت در معماری داخلی

بازالت در معماری داخلی - بازالت ماکو

از گذشته های دور تاکنون از سنگهای گوناگون در ساخت بناها و معماری ساختمان ها استفاده می شود. سنگها در کنار استحکام، زیبایی خاصی نیز به ساختمانها می بخشند و از اصالت همیشگی برخوردارند زیرا جلوه ای از طبیعت هستند.

امروزه از سنگها علاوه بر ظاهر ساختمان در معماری داخلی نیز استفاده می شود و سنگ بازالت یکی از این سنگهاست. در این مقاله سعی داریم کاربرد سنگ بازالت در معماری داخلی را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر در این زمینه علاقمند به افزایش اطلاعات و معلومات خود هستید با شرکت سنگ بازالت ماکو همراه شوید.

انواع سنگهای مورد استفاده در معماری داخلی

سنگهای طبیعی مثل مرمر، تراورتن، گرانیت، مرمریت، کوارتزیت، ترااونیکس و سنگ بازالت در معماری داخلی و بطور گسترده ای در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

از انواع سنگهای ساختمانی در آشپزخانه، نشیمن، سرویس های بهداشتی، لابی، نمای داخلی و خارجی، پارکینگ، راه پله و پله ها، کانتر آشپزخانه، تراس و پاسیو، TV روم، شومینه و … اشاره کرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله کاربرد سنگ های طبیعی در طراحی نمای ساختمان را مطالعه نمایید.

بازالت در معماری داخلی - تی وی وال

مزایای استفاده از سنگ بازالت در معماری داخلی

  • طول عمر و دوام طولانی
  • افزایش ارزش افزوده ساختمان
  • مقاومت در برابر سرما و گرما
  • همیشه مد بودن
  • داشتن بافت طبیعی
  • خنک نگهداشتن محیط
  • تنوع در طرح و رنگ
  • شستشو و نظافت آسان و راحت

نکات مهم در طراحی داخلی

فضای داخلی علاوه بر چیدمان اصولی لوازم و وسایل باید معماری اصولی و مناسبی هم داشته باشد تا ایجاد احساس آرامش و زیبایی را به بیننده القا کند. در طراحی داخلی باید نکاتی را رعایت کرد که در زیر به آن خواهیم پرداخت:

1- هماهنگی

مثلا فرض کنید برای یک سرویس بهداشتی از سنگی مانند سنگ بازالت با رنگ تیره و رگه های طلایی استفاده شده باشد. اگر قفسه ها، شیرآلات، اکسسوریهای استفاده شده در آن محل طلایی رنگ باشند ظاهری لوکس و هماهنگ خواهند داشت.

پس وقتی بین المانهای معماری و اکسسوری و وسایل وجه اشتراکی وجود داشته باشد و اصطلاحا با هم هماهنگی داشته باشند بسیار در زیبا و لوکس نشان دادن فضا کمک خواهد کرد. در هنگام استفاده از سنگ بازالت در معماری داخلی باید به سایر اکسسوریها و رنگ و جنس آنها دقت کرد.

2- تاکید

اگر المانی یک فضا را تحت الشعاع قرار دهد چه از نظر رنگ، متریال یا طرح المان تاکیدی است. مثلا در بسیاری از منازل شومینه یا تلویزیون که بقیه وسایل حول آنها چیدمان می شوند المان تاکیدی یا نقطه کانونی هستند.

پس مثلا استفاده از سنگ مانند بازالت در معماری داخلی یک تکه که بصورت بوک مچ و فورمچ در TV wall استفاده می شود بسیار در زیبایی دکوراسیون داخلی نقش خواهد داشت. انتخاب سنگ مناسب با طرح و رنگ مناسب بسیار این نقطه را چشمگیر خواهد نمود.

مقاله پیشنهادی: کاربرد سنگ بازالت

بازالت در معماری داخلی - سنگ بازالت

3- تضاد

کنتراست یا تضاد در معماری داخلی بسیار مهم است. وقتی قرار است روی المان خاصی تمرکز شود تضاد اهمیت پیدا می کند. کنتراست در معماری داخلی با نور، بافت، اندازه، شکل، جهت و … ایجاد میشود.

مثلا در TV room دیواری که تی وی روی آن نصب است (TV wall) بهتر است با سایر دیوارها متفاوت باشد و بافت و متریالی داشته باشد که این تضاد یا کنتراست را از نظر رنگ یا طرح وبافت ایجاد کند.

4- تناسب

شاید شما به مکانهایی رفته باشید که احساس کنید وسایل و سایز آنها با متراژ و ابعاد فضا تناسب ندارد. مثلا در یک آپارتمان کوچک شاهد مبلمان و اثاثیه ای بزرگ باشید که همه فضا را پر کرده است و یا برعکس یک فضای داخلی بزرگ را خیلی خالی و لخت احساس کنید. پس دقت به تناسب ها در زیبایی معماری داخلی بسیار مهم است.

5- تعادل

در معماری داخلی باید توجه شود که تعادل در طراحی و اجسام رعایت شود. مثلا اگر چندین وسیله با رنگ تیره در یک طرف فضا طراحی شود وزن آن قسمت را از نظر بصری افزایش می دهد پس باید این وسایل در فضای اطراف پراکنده شوند تا وزن بصری تعادل لازم را پیدا کند. تعادل به انواع متقارن، نامتقارن و شعاعی وجود دارد.

6- تکرار

کلمه تکرار به خودی خود خسته کننده است ولی گاهی در معماری و دکوراسیون داخلی می توان از این ویژگی برای تاکید و تقویت عنصری استفاده کرد و بر زیبایی فضا افزود. مثلا تکرار یک رنگ، یک متریال یا یک المان.

کلام آخر 

در این مقاله با نکات مهم در طراحی داخلی و سنگ بازالت در معماری داخلی آشنا شدیم. استفاده از سنگ بازالت در معماری داخلی از گذشته های دور تاکنون ادامه داشته و امروز نیز در سبک های گوناگون خصوصا مدرن و مینیمال استفاده از این سنگ را به وفور می بینیم . جهت خرید سنگ بازالت در معماری داخلی به صورت عمده و جزئی می توانید با شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید. 

خرید سنگ بازالت در معماری داخلی از شرکت بازالت ماکو

شرکت سنگ بازالت ماکو ، دارای مهم ترین معادن غنی سنگ بازالت، گرانیت و تراورتن است که به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده سنگ بازالت فعالیت می کند.

برای سفارش و خرید بهترین سنگ های ساختمانی از قبیل گرانیت، بازالت، مرمر، آندزیت و غیره می توانید با کارشناسان و مهندسین شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید. 

دیدگاهی در مورد “کاربرد سنگ بازالت در معماری داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *