مقالات, آندزیت و گرانیت, سنگ بازالت

کاربرد سنگ های طبیعی در طراحی نمای ساختمان

سنگ های طبیعی - شرکت سنگ بازالت ماکو

قرن‌هاست که سازندگان و معماران از سنگ‌های طبیعی برای تزئین نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از این مصالح ساختمانی طبیعی نماد زیبایی است. زیرا بسته به کیفیت و ظاهر آن می توان سطوح منحصر به فردی را طراحی کرد. علاوه بر این، ساختمان با سنگ طبیعی پایدارتر است.

استفاده از مواد خام، طیف وسیعی از کاربردها در حفظ بناهای تاریخی و بازسازی و همچنین در پروژه های معماری مدرن دارد. در این مقاله شما را با کاربرد سنگ های طبیعی در طراحی نمای ساختمان آشنا می سازیم. شرکت سنگ بازالت ماکو عرضه کننده انواع سنگ های ساختمانی شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند. 

ویژگی های سنگ های طبیعی

از جمله شناخته شده ترین سنگ های طبیعی برای ساخت و ساز می توان به گرانیت، مرمر، ماسه سنگ، پورفیری، بازالت ، تخته سنگ رسی و سنگ آهک اشاره کرد. این مواد از نظر مشخصات فنی مانند جذب آب، مقاومت فشاری، ظرفیت ذخیره سازی حرارت یا مقاومت در برابر یخبندان بسیار متفاوت هستند.

ظاهر یک سنگ خصوصیاتی در مورد کیفیت آن آشکار نمی کند. ممکن است نوع کم هزینه و نوع با کیفیت بالای آن، ظاهر یکسانی داشته باشند اما ویژگی های کاملاً متفاوتی دارند.

سنگ‌های طبیعی سخت مانند گرانیت یا بازالت برای نمای بیرونی بسیار مناسب هستند، در حالی که مواد نرم‌ تر مانند پورفیری یا مرمر برای فضای داخلی مناسب‌تر هستند.

قبل از اینکه سنگ های طبیعی وارد بازار شوند، باید تست های مناسبی که بر اساس هنجارهای آلمانی یا اروپایی است، روی آنها انجام شود. به جز چند مورد استثنا، برای مثال شیل نفتی، تمام سنگ های طبیعی مطابق با کلاس مصالح ساختمانی A، DIN 4102 متعلق به کلاس غیر قابل اشتعال هستند.

اینکه کدام سنگ برای چه منطقه ای مناسب است به ترکیب آن و الزامات محیطی لازم بستگی دارد. مانند بارها و شرایط آب و هوایی. سنگ تراشان می توانند از تکنیک های مختلفی برای کارکردن سطح یک سنگ طبیعی به طرق مختلف استفاده کنند. بسته به اینکه مواد آسیاب شده ، برش خورده ، نوک تیز ، سنباده یا صیقلی شده باشند ، ظاهر و زیبایی جدید ایجاد می کنند.

بی نظمی ها، تفاوت های رنگی و گنجاندن سایر مواد معدنی، قطعه سنگی را ایجاد می کند که زیبایی خاصی را به ارمغان می آورد که معماران می توانند آن را با مصالح ساختمانی بی شماری مانند فولاد، بتن یا شیشه ترکیب کنند.

با مراجعه به لینک محصولات سنگ بازالت ماکو می توانید از جزئیات آنها مطلع شوید.

سنگ های طبیعی - کاربرد سنگ طبیعی در ساختمان سازی

کاربردهای سنگ های طبیعی در معماری

سنگ های طبیعی در صنعت، در طراحی باغ و منظر و همچنین در پوشش و طراحی املاک خصوصی و تجاری استفاده می شود. به عنوان مثال، تخته سنگ سفالی به عنوان یک سنگ با دوام و پایدار در ساختمان های تاریخی و مدرن مورد استفاده قرار می گیرد.

گرانیت، سنگ آهک و بازالت نمای بیرونی زیبای موزه ها، مراکز خرید یا واحدهای مسکونی را بسیار زیبا می کند. استفاده از سنگ ریزه ها می تواند مسیرهای عبور از یک باغ یا پارک را جلوه زیبایی ببخشد.

پوشش و کف پله با سنگ مرمر یا ماسه سنگ نیز می تواند زیبایی منزل شما را دوچندان کند. سنگ های طبیعی مانند بازالت ، گرانیت ، برزنت و غیره در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند :

  • سنگ تراشی
  • سنگ ساختمانی برای قاب پنجره و درب
  • تراس و سنگفرش
  • روکش دیوار داخلی، اسلب یا کاشی
  • میز کار آشپزخانه
  • دستشویی
  • شومینه ها

سازه های قدیمی مانند قلعه ها، کاخ ها، کلیساها و دیگر ساختمان های باشکوه همه گواه بر این است که سنگ های طبیعی از مقاومت بالایی برخوردار است. همچنین در معماری مدرن پروژه های برجسته متعددی وجود دارد که از سنگ های طبیعی به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شود.

انواع سنگ های ساختمانی

در صنعت ساختمان سازی، سنگ های متفاوتی استفاده می شود. از جمله سنگ های ساختمانی می توان به مرمر، تراورتن، گرانیت، بازالت و غیره اشاره کرد.

این سنگ ها در برخی از خواص مشابه و در برخی موارد متفاوت هستند. از همین رو، کاربردهای مختلفی دارد. در ادامه در مورد بعضی از سنگ های طبیعی که در صنعت ساختمان کاربرد دارد با شما صحبت خواهیم کرد.

ویژگی های سنگ بازالت

سنگ بازالت از سنگ های طبیعی و تزئینی است که در نمای بیرونی و داخلی ساختمان ها استفاده می شود و از مقاومت بالایی برخوردار است. این سنگ اغلب به رنگ های خاکستری و قهوه ای یافت می شود.

کاربرد سنگ بازالت، بیشتر در کفپوش پیاده روها، جدول خیابان ها و نمای ظاهری ساختمان ها استفاده می شود. سنگ بازالت به دلیل مقاومت حرارتی بالا، اشتعال پذیری کم، چسبندگی خوب با ملات از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مقاله مرتبط: کاربرد سنگ بازالت در معماری داخلی

سنگ های طبیعی - سنگ نمای خانه

سنگ گرانیت

یکی از سنگ های رایج که دارای تنوع رنگی سبز، آبی، قرمز، قهوه ای و سیاه هستند و به عنوان سنگ تزئینی استفاده می شوند، سنگ گرانیت است. این سنگ در برابر رطوبت از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. می توانید از این سنگ در کنار فولاد، شیشه و چوب استفاده کنید تا چشم انداز زیبایی را به ساختمان خود ببخشید.

از سنگ گرانیت هم در فضای داخلی و هم در فضای خارجی ساختمان استفاده می شود. کاربرد بیشتر سنگ گرانیت، در طراحی دکوراسیون آشپزخانه،سینک، کانتر، کفپوش و روشویی سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

معادن سنگ گرانیت

دربسیاری از مناطق ایران معادن سنگ گرانیت وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای طرح و رنگ خاصی هستند. برخی از سنگ های گرانیت که در بین معماران بسیار محبوب است قرار ذیل بیان می کنیم.

  • سنگ گرانیت سفید: کاربرد زیادی در صنعت ساختمان دارد و زیبایی منحصر به فردی را به ساختمان می بخشد.
  • سنگ گرانیت مشکی: این سنگ مشابه سنگ های خارجی یکنواخت است.
  • سنگ گرانیت قرمز: از بهترین سنگ های گرانیتی است که قیمت آن نسبت به سایر سنگ ها گرانتر است.
  • سنگ گرانیت صورتی: این سنگ از نظر زیبایی کاربرد فراوانی در ساختمان ها دارد.

ویژگی های سنگ تراورتن

سنگ تراورتن در رنگ های متنوعی مانند کرم، سفید و خاکستری یافت می شود. برخی از آن ها به دلیل وجود ناخالصی هایی از قبیل اکسیدهای آهن و منیزم به رنگ های زرد، قرمز و قهوه ای نیز دیده می شوند.

از سنگ تراورتن در بناهای مختلف ساختمان مانند کفپوش فضای داخلی، پله ها، سرویس بهداشتی و غیره استفاده می شود.

این سنگ به دلیل قابلیت صیقل پذیری و برشکاری در نماهای حجمی ساختمان ها نیز استفاده می شود. علاوه بر این، به خاطر متخلخل بودن آن برای کفپوش ساختمان، بسیار مناسب است و از لغزیدن جلوگیری می کند.

 ویژگی های سنگ نما در ساختمان

سنگ های نما به دلیل اینکه در فضای بیرونی ساختمان استفاده می شوند، باید متناسب با آب و هوای منطقه انتخاب شود. در مناطقی که طوفان و شن زیاد است، باید از سنگ هایی استفاده شود که در مقابل سایش بادوام باشد.

چون سنگ ها را نمی توان به شکل کامل استفاده کرد، باید قابلیت صیقل برش خوردن، صیقل خوردن، خمش و کشش را داشته باشد.

هنگام استفاده از سنگ های طبیعی و تزئینی در نمای بیرون ساختمان، باید ترکیبات کانی سنگ را نیز در نظر بگیرید. زیرا کانی های مضر مانند کانی های آهن در برابر تغییرات آب و هوایی اکسید شده و دچار زنگ زدگی می شوند.

اگر سنگ در یک نقطه یا در یک خط دارای ناخالصی باشد ممکن است باعث تخریب سنگ شود. از ویژگی های دیگر سنگ ها در طراحی نمای ساختمان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • عدم تغییر رنگ
  • قابلیت جذب آب
  • چسبندگی خوب با ملات
  • عدم جذب گرد و غبار
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • قابلیت ترمیم آسان
  • انعطاف پذیر در اجرا
  • هزینه نگهداری کم
  • اجرای سریع و آسان
  • عایق حرارتی بدون نیاز به زیرسازی
سنگ های طبیعی - سنگ گرانیت در معماری

خرید بهترین سنگ های طبیعی نمای ساختمان از فروشگاه سنگ بازالت ماکو

سنگ نمای ساختمان از انواع سنگ های تزئینی است که در رنگ ها و طرح های متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل کاربرد سنگ های طبیعی در صنعت ساختمان بسیار است. سنگ هایی که در فضای خارجی ساختمان استفاده می شود باید از مقاومت و استحکام بالایی در برابر آب و هوا، طوفان، بارندگی و غیره داشته باشند.

شرکت سنگ بازالت ماکو از اولین و بزرگترین معدن داران و فرآوری کنندگان سنگ های طبیعی مانند سنگ بازالت، گرانیت و غیره می باشد.

این شرکت با داشتن کارخانه سنگ بری مدرن و پیشرفته از بزرگترین قطب های مهم تولید سنگ در کشور است.

در اینستاگرام ما را دنبال کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *