آندزیت و گرانیت, سنگ بازالت, مقالات

انواع فرآوری سنگ

انواع فرآوری سنگ - شرکت سنگ بازالت ماکو

فرآوری سنگ در واقع حذف یک ماده معدنی از سنگ معدن از طریق فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی می باشد . انواع فرآوری سنگ در درجه اول برای شکل دادن به سنگهای معدنی جهت استفاده در ساخت و ساز استفاده می گردد اما از آن می توان برای تراش جواهرات ، خلق آثار هنری و … نیز استفاده نمود . 

در این مقاله قصد داریم با انواع فرآوری سنگ آشنا شویم و مراحل آن را بررسی کنیم . شرکت سنگ بازالت ماکو عرضه کننده انواع سنگ بازالت ، گرانیت ، تراورتن ، آندزیت و … شما را به مطالعه این مقاله دعوت می نماید .

فرآوری سنگ ساختمان چیست ؟

مجموعه ای از روشها که برای حذف نوعی ماده معدنی از سنگهای معدنی استخراج شده از معدن استفاده می گردد را فرآوری سنگ می گویند . انواع فرآوری سنگ شامل شکستن قطعات بزرگ به قطعه های کوچکتر و تقسیم آنها تا وقتی که به اندازه مورد نیاز در بیایند و بتوان از آنها استفاده نمود .

بعد از قطعه قطعه کردن سنگها می توان از آنها برای تراش جواهرات ، ساخت مجسمه ها و تندیس ها ، ظروف ، وان حمام و … استفاده کرد . در انواع فرآوری سنگ کنترل عواملی مثل فشار ، دما و مقدار رطوبت می تواند خطرات احتمالی را در عملیات فرآوری سنگ کاهش دهد .

مقاله پیشنهادی : سفارش سنگ اسلب بازالت 

انواع فرآوری سنگ - فرآوری سنگ ساختمان

انواع فرآوری سنگ

امروز با پیشرفت تکنولوژی مراحل فرآوری سنگ از روش دستی و با ابزار اولیه به روشهای صنعتی و مکانیزه و استفاده از ماشین آلات پیشرفته تغییر شکل پیدا کرده است . انواع فرآوری سنگ شامل موارد زیر است :

  • اره کردن : یکی از انواع فرآوری سنگ است که برای برش دادن سنگ از اره های بزرگ و تخصصی که تیغه های الماس دارند استفاده میشود .
  • کنده کاری : یکی دیگر از انواع فرآوری سنگ که با دست انجام می شود و شامل خلق یک مجسمه از درون تکه ای سنگ با ابزارهای دستی نظیر قلم و چکش می باشد .
  • ریخته گری : این روش از انواع فرآوری سنگ شامل ریختن سنگ ذوب شده در قالبهای از پیش ساخته است تا شکل دلخواه ایجاد شود .
  • حکاکی لیزری : در این روش از لیزرهای بسیار قوی و تیز برای حک کردن طرحهای پیچیده بر روی سنگها استفاده می شود .
  • فرز CNC : در این روش از ماشینهای کامپیوتری و کنترلی جهت جدا کردن ، حکاکی ، تراشیدن و … استفاده می شود .
  • رباتیک : حرفه ای ترین در انواع فرآوری سنگ است که بازوهای روباتیک می توانند با دستورالعمل هایی تنظیم شوند تا قطعات موردنظر را تراش دهند .

مقاله مرتبط : فرآوری سنگ بازالت و انواع آن 

انواع فرآوری سنگ - فرآوری سنگ چیست

مراحل انواع فرآوری سنگ

آماده سازی : در مرحله اول که آماده سازی است سنگ بایستی کاملا تمیز شده تا برای مراحل بعد آماده شود .

برش سنگ : سنگهایی که از معدن استخراج می شوند معمولا نامتقارن و بزرگ هستند و نیاز است که قبل از هر کاری روی آنها ، برش خورده شوند . برش سنگ به روشهای برش توسط اره ، برش با قله بر و برش با سیم برش انجام می شود .

تقویت سنگ : برای افزایش استحکام سنگ می توان از روشهای مختلفی استفاده نمود که یکی از آنها چسباندن توری های رزینی بر پشت سنگ می باشد . این کار موجب چسبندگی بیشتر سنگ به ملات نیز می شود .

ساب زنی یا پولیش : دستگاه ساب با فشار برابر و یکسان روی کل سطوح سنگ پولیش را انجام میدهد .

لبه زنی : لبه های سنگ پس از برش معمولا تیز و برنده هستند به همین دلیل بعد از اتمام کار باید لبه ها را پرداخت کرد . لبه سنگها را بصورت اوریب ، نیمه گرد یا گرد لبه زنی می کنند . این کار خصوصا برای سنگ پله ها ، کانتر ، سنگ کابینت و … کاربرد بیشتری دارد .

تکمیل : بعد از مراحل فوق با افزودن لاک محافظ اکریلیک می توان ظاهر جذاب تری به سنگ بخشید .

کلام آخر

شرکت سنگ بازالت ماکو دارای کارخانجات فرآوری سنگ می باشد و کلیه مراحل فوق را پس از استخراج سنگ بازالت ، گرانیت و آندزیت از معدن در کارخانجات فرآوری انجام می دهد . انواع فرآوری سنگ در این کارخانجات با پیشرفته ترین دستگاههای برش ، ساب زنی ، صیقل کاری و … انجام می شود . 

این شرکت دارنده معدن ، تولیدکننده و فرآوری کننده و صادر کننده انواع سنگهای ساختمانی می باشد . از این نظر به دلیل حذف واسطه ها قیمت هایی که در شرکت سنگ بازالت ماکو به مشتریان ارائه می شود بسیار مقرون به صرفه است .

پیشنهاد می شود مطالعه مقاله بهترین سنگ بازالت ایران را از دست ندهید . 

انواع فرآوری سنگ - مراحل فرآوری سنگ

شرکت سنگ بازالت ماکو ؛ معدن دار ، فرآوری کننده و عرضه کننده سنگ بازالت

شرکت سنگ بازالت ماکو با سابقه ای طولانی در این زمینه دارنده مهمترین معادن سنگ اندزیت ، گرانیت، بازالت و تراورتن در سطح کشور است .

این شرکت با داشتن کارخانه های سنگبری در مناطق ماکو ، فرآیند استخراج سنگ گرانیت را بصورت اسلب و تایل انجام می دهد. برای اطلاع از قیمت ها با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید .

از اینستاگرام سنگ بازالت ماکو دیدن کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *