سنگ بازالت, مقالات

نمونه های مشهور معماری مدرن با سنگ بازالت

معماری مدرن با سنگ بازالت - شرکت بازالت ماکو

سنگ بازالت به دلیل دوام بالا و ویژگی های منحصربفردی که دارد در معماری مدرن امروزی بسیار ارزشمند است . این سنگ همه کاره و بی زمان است و در همه اعصار و قرون می توان از آن استفاده کرد .

در سرتاسر جهان می توان نمونه های مشهوری از ساختمان های مدرن را دید که از سنگ بازالت در ساخت آنها استفاده شده است . در این مقاله قصد داریم با نمونه های مشهور معماری مدرن با سنگ بازالت آشنا شویم .

شرکت سنگ بازالت ماکو دارنده معادن و کارخانجات فرآوری سنگ بازالت ، گرانیت و آندزیت شما را به مطالعه این مقاله جذاب دعوت می کند .

نمونه های مشهور معماری مدرن با سنگ بازالت

در معماری مدرن می توان از سنگ بازالت در همه جای ساختمان از عناصر تزئینی گرفته تا نمای اصلی استفاده کرد . سنگ بازالت به دلیل رنگ خنثی خاکستری تا مشکی برای سبک مدرن بسیار مناسب و خاص است و جلوه ای از هنر معماری مدرن را به نمایش می گذارد . در اینجا به معرفی نمونه های مشهور معماری مدرن با سنگ بازالت می پردازیم :

خانه اپرای اسلو در نروژ

یکی از نمونه های خیره کننده از معماری مدرن با سنگ بازالت در کشور نروژ خانه اپرای اسلو می باشد که در سال 2008 ساخت آن تکمیل شده است . نمای بیرونی سالن اپرا از سنگ مرمر سفید پوشیده شده ولی سقفی شیب دار دارد که بازدیدکنندگان از موزه می توانند روی بام قدم بزنند و از مناظر شهر لذت ببرند .

سقف این سالن از سنگ بازالت ساخته شده که یک سطح بادوام و در عین حال مقاوم در برابر لغزش را برای بازدیدکنندگان ایجاد نماید . تضادی که بین رنگ بازالت و مرمر این ساختمان وجود دارد و همچنین بافت این دو نوع سنگ کنتراست زیبایی از نظر بصری ایجاد نموده است .

مقاله پیشنهادی : کاربرد سنگ بازالت در ساختمان های مدرن

معماری مدرن با سنگ بازالت - خانه اپرای اسلو

کتابخانه مرکزی سیاتل

این کتابخانه در مرکز شهر سیاتل واشنگتن و در سال 2004 ساخته شد . نمای خارجی ساختمان از فولاد و شیشه ساخته شده ولی دیواری بزرگ در قسمت بیرونی دارد که از سنگ بازالت سیاه ساخته شده است. تلفیق معماری مدرن با سنگ بازالت حس ماندگاری و سنگینی را به این بنا بخشیده است .

مرکز گتی در لس آنجلس کالیفرنیا

مرکز دیگری که در آن معماری مدرن با سنگ بازالت انجام شده مرکز گتی در لس آنجلس کالیفرنیا می باشد که این مرکز توسط ریچارد مایر طراحی شد و در سال 1997 ساخت آن به اتمام رسید . مرکز گتی شامل چندین ساختمان در اطراف میدان مرکزی است که همه آنها با شبکه ای از پیاده روها و باغها به یکدیگر متصل هستند .

میدان مرکزی با سنگ بازالت سنگفرش شده که جلوه بصری خاصی به این بنا می بخشد . مرکز گتی نمونه ای بارز است از اینکه چطور با سنگ بازالت میتوان یک تجربه معماری منحصربفرد ایجاد کرد .

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله انواع سنگ ساختمانی در ایران را از دست ندهید . 

معماری مدرن با سنگ بازالت - مرکز گتی

مرکز کنوانسیون ملی قطر

مرکز کنوانسیون ملی قطر در دوحه شاهکاری از معماری مدرن با سنگ بازالت است . این مرکز در سال 2011 تکمیل شد و از پیشرفته ترین مراکز همایش در دنیاست .

نمای بیرونی بنا از سنگ بازالت است که به اشکال زاویه داری بریده شده اند و چیدمان آنها عمق و بافت زیبایی ایجاد کرده است . بازالت به این بنا حس اصالت بخشیده و نشان از این دارد که می توان با ساده ترین مصالح غنی ترین و زیباترین طرحها را ایجاد کرد.

موزه هنر مدرن سانفرانسیسکو

این موزه در سال 2016 تکمیل و آغاز به کار نمود که نمای بیرونی ساختمان از بازالت خاکستری ساخته شده که حس عمق را ایجاد نموده است . چیدمان پیچیده سنگهای بازالت نمای بیرونی را جذاب و پویا نموده است .

این موزه نمونه این است که می توان در معماری مدرن با سنگ بازالت علاوه بر زیبایی ، تاثیر زیادی در طراحی معماری مدرن ایجاد کرد و در عین کاربردی بودن زیبایی نیز خلق کرد .

پیشنهاد می شود : نمونه های مشهور معماری تاریخی با سنگ بازالت

معماری مدرن با سنگ بازالت - موزه هنر مدرن سانفرانسیسکو

کلام آخر

سنگ بازالت سنگی است که متعلق به گذشته یا اکنون نیست ، سنگی است که مختص سبک خاصی نیست و از این سنگ در همه زمان ها و در همه مکان ها می توان استفاده کرد .

فارغ از اینکه طرفدار سبک مدرن هستید یا کلاسیک ، طرفدار ساختمان های تاریخی و باستانی هستید یا ساختمان های مدرن باید گفت که می توان در معماری مدرن با سنگ بازالت همچون آثار تاریخی گذشته سازه های بسیار زیبایی خلق کرد . 

حتی در پروژه های کوچک خانگی هم می توان از سنگ بازالت استفاده های زیادی کرد . سنگ بازالت مختص نقطه خاصی از ساختمان نیست بلکه از سنگ بازالت می توان در جای جای ساختمان استفاده کرد چرا که این سنگ یک سنگ ارزشمند و مقاوم است .

خرید سنگ بازالت از شرکت سنگ بازالت ماکو

شرکت سنگ بازالت ماکو با سابقه ای طولانی در این زمینه دارنده مهمترین معادن سنگ اندزیت  ، گرانیت ، بازالت و تراورتن در سطح کشور است .

این شرکت با داشتن کارخانه های سنگبری در مناطق ماکو ، فرآیند استخراج سنگ گرانیت را بصورت اسلب و تایل انجام می دهد. برای اطلاع از قیمت ها با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید .

از اینستاگرام سنگ بازالت ماکو دیدن کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *