سنگ بازالت, مقالات

نمونه های مشهور معماری تاریخی با سنگ بازالت

معماری تاریخی با سنگ بازالت - شرکت بازالت ماکو

نمونه های مشهور معماری تاریخی با سنگ بازالت : سنگ بازالت از مقاوم ترین سنگهای طبیعی از نوع آذرین است که به علت سخت و مقاوم بودن از گذشته های دور تاکنون در ساخت بناها و ساختمان ها کاربرد داشته است .

مقاومت سنگ بازالت در برابر فشار ، سایش ، خوردگی ، حرارت و سایر شرایط سخت به قدری بالاست که امروزه شاهد بناهای تاریخی زیادی هستیم که از سنگ بازالت در ساخت آنها استفاده شده است که این نشان از استحکام بالای این سنگ دارد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی نمونه های مشهور معماری تاریخی با سنگ بازالت بپردازیم و بیشتر با این سنگ ارزشمند آشنا شویم . شرکت سنگ بازالت ماکو دارنده معادن و کارخانجات فرآوری سنگ بازالت عرضه کننده انواع سنگهای بازالت ، گرانیت ، آندزیت ، تراورتن و … بصورت کلی و جزئی می باشد .

جهت سفارش و خرید محصول بصورت آنلاین یا حضوری می توانید با شماره ۰۹۱۲۸۲۸۲۹۱۲ تماس بگیرید .

تاریخچه معماری تاریخی با سنگ بازالت

معماری تاریخی با سنگ بازالت از قدمت زیادی برخوردار است و این سنگ برای اولین بار در ساختمان های قدیمی روم ، مصر و یونان مورد استفاده قرار گرفته است .

از سنگ بازالت برای ساخت ستونها ، پله ها و پایه ها بیشتر استفاده می شد که این بدلیل مقاومت بالای این سنگ در برابر فشار و وزن ساختمان بوده است .

همچنین در قرون وسطی از سنگ بازالت در ساخت قلعه ها و دیوارهای دفاعی اطراف شهرها استفاده می شد . سنگ بازالت به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت ، آتش ، فشار و … گزینه مناسبی برای ساخت قلعه ها و دیوارهای دفاعی بود .

اکنون نیز پس از گذشت قرن ها از معماری تاریخی با سنگ بازالت ، همچنان از سنگ بازالت در ساخت برجها ، پل ها ، ساختمان ها ، دیوارها و … استفاده می شود .

مقاله پیشنهادی : انواع سنگ ساختمانی در ایران 

نمونه های مشهور معماری تاریخی با سنگ بازالت - تاریخچه سنگ بازالت

نمونه های مشهور معماری تاریخی با سنگ بازالت

از زمانهای قدیم تاکنون در ساخت بناها و ساختمانها از انواع مصالح از جمله چوب ، آجر ، سنگ ، آهن ، فولاد و بتن استفاده می شود که در بین این مصالح سنگ نقش مهم و اساسی در استحکام بناها دارد .

در میان سنگهایی که در ساخت بناها مورد استفاده قرار می گیرند سنگ بازالت از مهمترین آنهاست . در اینجا نمونه های مشهور معماری تاریخی با سنگ بازالت را به شما معرفی می کنیم :

اهرام جیزه در مصر

اهرام جیزه از نمونه های مشهور معماری تاریخی با سنگ بازالت است . این اهرام از سنگ آهک و گرانیت درست شده اند ولی بدنه بیرونی اهرام از سنگ بازالت سیاه ساخته شده که از مکانی در مصر استخراج می شده و به محل اهرام منتقل می شده است .

قلعه معروف ساکسای هومان در پرو

در امریکای جنوبی و توسط امپراطوری اینکاها ساختمانهای زیادی با سنگ بازالت ساخته شده است که از آن میان میتوان به قلعه ساکسای هومان در پرو اشاره کرد .

قلعه ساکسای با سنگهای بازالت بزرگ و در هم تنیده و بدون استفاده از ملات به طرزی شگفت آور به هم متصل شده اند که این نشان از معماری پیشرفته آن دوره دارد . این قلعه از معروفترین نمونه های معماری تاریخی با سنگ بازالت است .

پیشنهاد می شود : سنگ بازالت در صنعت ساختمان 

نمونه های مشهور معماری تاریخی با سنگ بازالت - اهرام جیزه در مصر

معبد زئوس در المپیای یونان

در قرن پنجم قبل از میلاد مسیح معبد زئوس در المپیای یونان با سنگ مرمر سفید و بازالت سیاه بنا شد . سنگ بازالت برای عناصر تزئینی نظیر پایه ستونها و مجسمه ها استفاده شده است .

گذرگاه غول پیکر در ایرلند شمالی

این گذرگاه یک سایت میراث جهانی یونسکو می باشد که از هزاران ستون بازالت شش ضلعی ساخته شده است . ستونهای بازالتی طوری در هم قفل شده اند که منظره طبیعی زیبا و چشمگیری را به وجود آورده اند.

شهر باستانی Teotihuacan در مکزیک

بین قرون یکم تا هفتم پس از میلاد این شهر باستانی در مکزیک بنا شده و دارای تعداد زیادی اهرام ساخته شده از سنگ بازالت است که از آن جمله می توان به هرم ماه و هرم خورشید اشاره کرد . این هرم ها نیز همچون اهرام جیزه نمونه های زیبایی از معماری تاریخی با سنگ بازالت هستند. 

کلام آخر

با نگاهی کوتاه به آثار باستانی به جای مانده از هزاران سال گذشته تاکنون می توان به این موضوع پی برد که استفاده از سنگ بازالت در معماری گذشته از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار بوده چرا که پیشینیان به قدرت و استحکام این سنگ باور داشته اند .

امروزه استفاده از سنگ بازالت در حال گسترش است چرا که از گذشته می توان آموخت . از سنگ بازالت در معماری مدرن امروزی می توان استفاده های فراوانی کرد که در مقاله بعدی به آن خواهیم پرداخت .

مقاله پیشنهادی : کاربرد سنگ بازالت در ساختمان های مدرن 

نمونه های مشهور معماری تاریخی با سنگ بازالت - معبد زئوس المپیا

شرکت سنگ بازالت ماکو 

شرکت سنگ بازالت ماکو با سابقه ای طولانی در این زمینه دارنده مهمترین معادن سنگ اندزیت ، گرانیت ، بازالت و تراورتن در سطح کشور است .

این شرکت با داشتن کارخانه های سنگبری در مناطق ماکو ، فرآیند استخراج سنگ گرانیت را بصورت اسلب و تایل انجام می دهد. برای اطلاع از قیمت ها با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید .

از اینستاگرام سنگ بازالت ماکو دیدن کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *