سنگ بازالت, مقالات

ویژگی های سنگ بازالت

ویژگی های سنگ بازالت - شرکت سنگ بازالت ماکو

ویژگی های سنگ بازالت چیست ؟ بازالت در لاتین به معنی سنگ بسیار سخت می باشد و می دانیم که سنگ بازالت از فراوان ترین سنگ های روی زمین است که در کرات دیگر نیز یافت می شود .

این سنگ که از سرد شدن گدازه های آتشفشانی در معرض هوا ساخته می شود سنگی تیره رنگ و متخلخل است که تخلخل آن نتیجه خروج گازهای داغ از درون آن است .

سنگ بازالت در کشور ما نیز بسیار یافت می شود و این موجب شده که قیمت این سنگ در مقایسه با سنگهای دیگر بسیار مقرون به صرفه باشد. در این مقاله قصد داریم به ویژگی های سنگ بازالت بپردازیم . شرکت سنگ بازالت ماکو دارنده معادن و کارخانجات فرآوری سنگ بازالت ، گرانیت و آندزیت شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند. 

ویژگی های سنگ بازالت در ساختمان سازی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم سنگ بازالت در کشور ما به وفور یافت می شود و استفاده های زیادی هم از این سنگ در ساختمان سازی می شود . این امر به دلیل ویژگی های سنگ بازالت برای ساخت بنا است و بسیاری از آثار باستانی یا ساختمان های قدیمی نیز با این سنگ ساخته شده اند و قرن هاست که سرپا باقی مانده اند . 

سنگ بازالت علاوه بر ساختمان سازی در صنایع و کشاورزی نیز کاربرد دارد. یکی دیگر از ویژگی های سنگ بازالت عایق بودن آن است . در صنعت کشتی سازی از پشم سنگ و الیاف بازالت که از سنگ بازالت تهیه می شود بعنوان عایق صوتی و حرارتی استفاده می شود . همچنین از سنگ پودر شده بازالت به دلیل وجود مواد معدنی گوناگون برای غنی کردن خاک کشاورزی استفاده می شود. 

ویژگی های سنگ بازالت - سنگ بازالت در ساختمان

ویژگی های سنگ بازالت

  • عایق حرارتی خوب
  • مقاومت در برابر فشار و کشش
  • مقاومت در مقابل آتش
  • توانایی جذب دی اکسید کربن هوا
  • مقاومت در مقابل تغییرات دمایی
  • مقاومت در مقابل خوردگی و مواد اسیدی
  • دوام ، استحکام و طول عمر بالا
  • مقاومت و سازگاری با هرگونه شرایط آب و هوایی
  • مناسب برای پوشش خارجی و داخلی دیوار و کف
  • مناسب برای استخرها و سرویس های بهداشتی و حمام
  • مناسب برای پله ها و راه پله ها
  • قابل استفاده بعنوان سنگفرش حیاط ، پارک ها و پیاده روها
  • قابل استفاده در دکوراسیون داخلی نظیر شومینه ، کانتر ، روشویی و …
  • ساخت انواع مجسمه ، صراحی ، ساخته های سنگی و …

ویژگی های سنگ بازالت تنها به موارد ذکر شده در بالا خلاصه نمی شود و مصارف دیگری نیز برای آن مترتب است. برای آشنایی با ویژگی های سنگ بازالت نما مقاله زیر را مطالعه کنید . 

ویژگی های سنگ بازالت - سنگ بازالت در ساختمان

تفاوت سنگ گرانیت و بازالت در چیست ؟

سنگ گرانیت و بازالت هر دو از مواد مذاب آتشفشانی به وجود می آیند . زمانی که ماگمای داغ و گداخته از لایه های زیرین زمین به سمت بالا حرکت می کند مقداری از آن در طی مسافت تا دهانه آتشفشان سرد می شوند و به شکل سنگ در می آیند که این دسته دانه درشت هستند و گرانیت را تشکیل می دهند . این نوع سنگ دارای کانی های درشت دانه و رنگ روشن تری هستند .

حال هنگامی که این ماگما به سطح زمین می رسد در اثر مجاورت با هوای سرد بیرون به سرعت سرد شده و دانه بندی ریز پیدا می کنند و اغلب نیز رنگ تیره طیف طوسی تا مشکی دارند . این نوع سنگ را بازالت می گویند .

پس تفاوت بازالت و گرانیت در رنگ آنها و در دانه بندی آنهاست ولی هر دو سنگ از استحکام و مقاومت بسیار بالایی در ساختمان سازی و صنایع برخوردار هستند . یکی از ویژگی های سنگ بازالت در مقایسه با گرانیت این است که سنگ بازالت از قیمت پایین تری برخوردار است و نسبت به گرانیت مقرون به صرفه تر است .

قیمت سنگ بازالت ماکو

بازالت ماکو معروف ترین نوع بازالت در ایران است که معدن آن در شهر ماکو واقع در آذربایجان غربی واقع شده است . قیمت سنگ بازالت به موارد گوناگونی بستگی دارد که می توان از آن جمله به طول و عرض سنگ ، ضخیم یا نازک بودن سنگ ، رنگ و طرح ، نوع فرآوری سنگ ، هزینه حمل و نقل و … اشاره کرد .

شرکت سنگ بازالت ماکو صاحب معادن سنگ ماکو فروش و عرضه سنگ بازالت را بصورت کوپ و فرآوری شده به هر میزان که مشتری تمایل داشته باشد ، به عهده دارد . شما می توانید از طریق تماس با این شرکت سفارش سنگ بازالت خود را ثبت نمایید .

مقاله پیشنهادی: ویژگی های سنگ گرانیت

ویژگی های سنگ بازالت - قیمت سنگ بازالت

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با ویژگی های سنگ بازالت آشنا کنیم . همچنین تفاوت سنگ بازالت و گرانیت را یادآوری شدیم. خوشبختانه در کشور ما معادن غنی از سنگ بازالت ، گرانیت و آندزیت موجود می باشد که مهمترین و بزرگترین این معادن در اختیار شرکت سنگ بازالت ماکو می باشد. برای خرید عمده و جزئی انواع سنگ بازالت ، تراورتن ، آندزیت و گرانیت می توانید با این شرکت تماس بگیرید . 

خرید بهترین سنگ بازالت از شرکت سنگ بازالت ماکو

شرکت سنگ بازالت ماکو با سابقه ای طولانی در این زمینه دارنده مهمترین معادن سنگ اندزیت ، گرانیت ، بازالت و تراورتن در سطح کشور است . این شرکت با داشتن کارخانه های سنگبری در مناطق ماکو ، فرآیند استخراج سنگ گرانیت را بصورت اسلب و تایل انجام می دهد .

برای اطلاع از قیمت ها با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید . از اینستاگرام سنگ بازالت ماکو دیدن کنید .

دیدگاهی در مورد “ویژگی های سنگ بازالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *