سنگ بازالت, مقالات

سنگ بازالت یا سنگ مرمر ؟

سنگ بازالت یا سنگ مرمر - سنگ بازالت ماکو

سنگ بازالت یا سنگ مرمر مسئله این است ! سنگ مرمر سنگی شناخته شده در میان ما ایرانیان است چرا که در انواع اماکن مذهبی ، اداری ، تجاری ، مسکونی و … شاهد استفاده از این نوع سنگ هستیم . سنگ مرمر (Marble) یک سنگ دگرگونی است که وقتی سنگ آهک در معرض دما و فشار بالا قرار می گیرد به وجود می آید . سنگ مرمر در چنین شرایطی تشکیل می شود زیرا کلسیتی که سنگ آهک را تشکیل می دهد مجدداً متبلور می شود و سنگ متراکم تری را تشکیل می دهد که از بلورهای کلسیت تقریباً هم دانه تشکیل شده است .

سنگ بازالت نوعی سنگ آتشفشانی است که در اثر سرد شدن ماده مذاب خارج شده از کوه آتشفشان ایجاد می شود. سنگ بازالت سنگی ریزدانه و تیره رنگ است و مقاومت بالایی نیز در مقابل فشار ، حرارت و آب دارد .

در این مقاله سعی داریم به این موضوع بپردازیم که سنگ بازالت یا سنگ مرمر ؟ البته این دو سنگ را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد و به کاربرد هر کدام در ساختمان سازی خواهیم پرداخت.

سنگ بازالت یا سنگ مرمر ؟

برای پاسخ به این سوال پارامترهای زیادی را باید در نظر گرفت. اینکه از سنگ در کدام قسمت از ساختمان قرار است استفاده شود؟ رنگ مورد نظر برای سنگ کدام است؟ هزینه و بودجه برای تهیه سنگ چقدر است؟ و چندین و چند سوال دیگر که باید به همه آنها پاسخ داد.

سنگ بازالت یا سنگ مرمر هر یک ویژگی های خاص خود را دارند که آنها را منحصربفرد کرده است. سنگ مرمر از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته و شناخته شده تر است .

اگر نگاهی به ساختمان های قدیمی بیندازیم نمای اکثر آنها از سنگ مرمر پوشیده شده است در حالی که سنگ بازالت کمتر شناخته شده و ویژگی های آن مورد غفلت قرار گرفته است. در سالهای اخیر استفاده از سنگ بازالت در ساختمان های مدرن و امروزی بیشتر دیده می شود .

برای دریافت مشاوره سفارش و خرید سنگ بازالت با ما در ارتباط باشید.

سنگ بازالت یا سنگ مرمر - سنگ مرمر اسلب

سنگ مرمر چیست؟

نام شیمیایی سنگ مرمر کربنات کلسیم است . این یک سنگ دگرگونی است که از کانی‌های کربناته تبلور مجدد تشکیل شده است که معمولاً کلسیت یا دولومیت است.

مرمر سنگی دگرگونی است که در نتیجه دگردیسی ترکیبی از سنگ ها تحت فشار و دماهای شدید ایجاد می شود. این سنگ ها شامل کلسیت ، سنگ آهک ، دولومیت و سرپانتین است.

ترکیب اصلی سنگ مرمر کربنات کلسیم و حاوی اکسید اسیدی است. سنگ مرمر عمدتاً برای ساختمان‌ ها و بناهای تاریخی ، دکوراسیون داخلی ، مجسمه ‌سازی ، روی میز و وسایل جدید استفاده می‌شود. رنگ و ظاهر مهمترین ویژگی آنهاست. 

سنگ مرمر ساختمانی سنگی است که از کلسیت ، دولومیت یا سرپانتین تشکیل شده است که قابلیت جلا دادن را دارد. به طور کلی در ساخت و ساز ، اصطلاح سنگ مرمر برای هر سنگ کلسیتی کریستالی (و برخی از سنگ های غیر کلسیتی) به عنوان سنگ ساختمانی استفاده می شود.

در حالی که سنگ مرمر در بسیاری از کشورهای جهان از جمله یونان ، ایالات متحده آمریکا ، هند ، اسپانیا ، رومانی ، چین ، سوئد و حتی آلمان استخراج می شود ولی کشوری که به طور کلی خانه مجلل ترین سنگ مرمر موجود است ایتالیاست .

سنگ بازالت یا سنگ مرمر کدام استحکام بیشتری دارد؟

مقاومت سنگ بازالت بیشتر از مرمر است و  گفته میشود سنگ مرمر در مقیاس سختی Mohs به 3 می رسد و به عنوان یک سنگ “نرم” در نظر گرفته می شود . سنگ بازالت در مقیاس سختی موهس عدد 7 را دارد که نشان دهنده سختی زیاد این سنگ است. کار ساخت مجسمه با سنگ بازالت در مقایسه با سنگ مرمر بسیار سخت تر است و اغلب از سنگ مرمر برای مجسمه سازی استفاده می شود. 

مشاهده مطلب سنگ بازالت و ایده های دکوراسیونی را از دست ندهید.

سنگ بازالت یا سنگ مرمر - کانتر بازالتی

سنگ بازالت یا سنگ مرمر از نظر رنگ چه تفاوت هایی دارند؟

سنگ مرمر معمولاً زمانی که از سنگ آهک با ناخالصی بسیار کمی تشکیل شده باشد ، سنگی رنگ روشن است. سنگ مرمری که حاوی ناخالصی هایی مانند مواد معدنی خاک رس ، اکسیدهای آهن یا مواد قیر است می تواند به رنگ آبی ، خاکستری ، صورتی ، زرد یا سیاه باشد.

رنگ بندی سنگ بازالت در طیف طوسی و خاکستری روشن تا تیره و گاهی مشکی دیده می شود. این سنگ به دلیل اینکه سنگی آذرین بیرونی است ریزدانه و تیره رنگ است ولی رنگ خنثی و تیره آن با اغلب رنگها در دکوراسیون قابل هماهنگ شدن است .

اگر به دنبال تنوع رنگ هستید سنگ مرمر برای شما گزینه مناسب تری است ولی اگر به رنگهای خنثی نظیر خاکستری و مشکی علاقمندید سنگ بازالت یا سنگ مرمر مشکی را به شما توصیه می کنیم.

آیا سنگ مرمر در برابر حرارت مقاوم است؟

سنگ مرمر یکی از مقاوم‌ترین سنگ‌های موجود در برابر حرارت است و نسبت به یک رقیب معمولی مانند کوارتز بسیار مقاوم‌ تر در برابر حرارت است. این کیفیت باعث می‌شود که سنگ مرمر به انتخابی محبوب برای محیط‌های شومینه و همچنین پیشخوان‌ ها ، جزیره‌ ها و روشویی ‌ها تبدیل شود.

سنگ مرمر قرن هاست که تقریباً در همه کاربردهای داخلی و خارجی ممکن استفاده شده است . هنرمندان این سنگ را دوست دارند زیرا نسبتاً نرم است و هنگام استخراج برای اولین بار کار با آن آسان است، اما با افزایش سن بسیار سخت و متراکم می شود.

سنگ بازالت یا سنگ مرمر - سنگ بازالت تایل

سنگ بازالت یا سنگ مرمر کدام یک در اثر آب آسیب می بیند؟

سنگ مرمر از کربنات کلسیم ساخته شده است و با آب اسیدی واکنش نشان می دهد که منجر به ایجاد لکه های شفاف یا گچی می شود . باید توجه داشته باشید که آب خالص کانترهای مرمری را لکه دار نکرده و آسیب نمی رساند. در حالی که رسوبات آب می تواند سنگ مرمر شما را لکه دار کند. سنگ بازالت از مقاومت بیشتری برخوردار است و در برابر رطوبت مقاوم تر است . پس سنگ بازالت گزینه بسیار خوبی برای محیط های مرطوب نظیر استخر ، حمام و سرویس بهداشتی است . 

سنگ بازالت یا سنگ مرمر کدامیک در اثر گرما آسیب می بیند؟

سنگ مرمر در برابر حرارت مقاوم است و می تواند به طرز شگفت انگیزی در برابر تابه های داغ مقاومت کند. به همین دلیل برای محیط های گرم نظیر کانتر آشپزخانه ، حمام و … مفید است . سنگ بازالت نیز سنگی آتشفشانی است و تحمل دماهای بالا را دارد پس از آن می توان برای کانتر و سایر نقاط گرم استفاده کرد . 

چه چیزی می تواند به سنگ بازالت یا سنگ مرمر آسیب برساند؟

پاک کننده های محبوب مانند سفید کننده ، آمونیاک ، مرکبات ، سرکه و پراکسید هیدروژن روی سنگ مرمر خشن هستند و باعث آسیب دائمی می شوند . استفاده از یک اسفنج با آب داغ برای تمیز کردن منظم و گاهی اوقات یک پاک کننده سنگ مرمر با کیفیت بالا برای تمیز و زیبا نگه داشتن میز سنگ مرمر کافی است.

مشاهده مطلب پیشنهادی را از دست ندهید: ایده های خلاقانه سنگ بازالت در حیاط و پاسیو

سنگ بازالت یا سنگ مرمر - سنگ مرمر آبی

اگر برای خرید سنگ بازالت یا سنگ مرمر دچار تردید هستید می توانید از مشاوره و راهنمایی متخصصان شرکت سنگ بازالت ماکو کمک بگیرید. شرکت سنگ بازالت ماکو دارای معادن بزرگ سنگ بازالت ، گرانیت ، تراورتن و … می باشد و همچنین تامین کننده کلی و جزئی این سنگ به سراسر کشور است.

شرکت سنگ بازالت ماکو

شرکت سنگ بازالت ماکو دارنده مهمترین معادن سنگ اندزیت ، گرانیت ، بازالت و تراورتن در سطح کشور است .

این شرکت با داشتن کارخانه های سنگبری در مناطق ماکو ، فرآیند استخراج سنگ گرانیت را به صورت اسلب و تایل انجام می دهد . برای اطلاع از قیمت ها با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید .

در اینستاگرام ما را دنبال کنید . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *