سنگ بازالت, مقالات

موارد جلوگیری از نابودی سنگ بازالت

نابودی سنگ بازالت - شرکت سنگ بازالت ماکو

بازالت سنگی آتشفشانی از نوع بیرونی است که ریزدانه و تیره رنگ است . بافت سنگ بازالت یکدست و رنگ آن در طیف خاکستری روشن تا مشکی است . سنگ بازالت در گذشته های دور هم در ساخت بناها ، قلعه ها ، قصرها ، کلیساها ، پل ها و … استفاده می شد که بسیاری از این بناهای تاریخی اکنون نیز پابرجا هستند و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کنند .

ولی آیا این سنگ محکم و باستانی هم نقطه ضعفی دارد ؟ چه عواملی باعث نابودی سنگ بازالت می شود ؟ آیا می توان با تدابیری از نابودی سنگ بازالت جلوگیری کرد؟  در این مقاله با شرکت سنگ بازالت ماکو عرضه کننده انواع سنگ بازالت ، گرانیت ، آندزیت و … همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این خصوص به دست آورید.

چرا برای ساختمان سنگ بازالت به کار ببریم؟

از آنجا که مقاومت سنگ بازالت بسیار بالاست، برای استفاده در ساخت و ساز و خانه های ویلایی و غیره بسیار مناسب است. همچنین به دلیل قیمت سنگ بازالت می تواند هزینه نمای ساختمان را به حد بسیاری کم کند.

قیمت سنگ بازالت به عوامل بسیاری بستگی دارد اما مهم ترین دلیل ارزان بودن بازالت نسبت به سایر سنگ ها مثل سنگ گرانیت و سنگ مرمر ، فراوانی زیاد این سنگ در ایران است.

خرید سنگ بازالت برای افرادی که علاقه مند به سبک مینیمال و مدرن در طراحی دکوراسیون هستند بسیار مناسب است. سنگ بازالت می تواند بهترین انتخاب برای این افراد باشد. به دلیل اینکه یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع سبک ها انتخاب رنگ خنثی مانند مشکی و خاکستری همینطور استفاده از المان های طبیعی است. با به کار بردن سنگ بازالت برای نمای ساختمان و یا حتی سنگ بازالت برای کانتر آشپزخانه و دیگر محیط های خانه و آپارتمان می توانید جلوه زیبایی به خانه خود بدهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سنگ بازالت با ما تماس بگیرید

پروژه های سنگ بازالت نما

کاربرد سنگ بازالت در ساختمان

فرقی نمی کند شما برای کدام قسمت از آپارتمانتان بخواهید از سنگ بازالت استفاده کنید، از سنگ بازالت برای تمام بخش های خانه استفاده می شود، از نمای ساختمان گرفته تا تزئینات داخلی ساختمان، به طور مثال از سنگ بازالت برای تی وی وال می تواند نمونه ای از استفاده از سنگ بازالت در طراحی دکوراسیون باشد.

خرید سنگ بازالت برای سازندگان می تواند به کاهش هزینه ساختمان کمک کند ، به چه صورت؟

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی سنگ است، و تقریبا سهم قابل توجهی از هزینه ساختمان را در بر می گیرد. به کار بردن سنگ بازالت در نمای ساختمان و همچنین در داخل ساختمان، مانند پله ها، کف و یا حتی در سرویس بهداشتی و حمام به علت داشتن هزینه کمتر نسبت به دیگر سنگهای ساختمانی می تواند به کاهش هزینه کلی ساخت خانه کمک کند.

از دیگر مواردی که می تواند به آن اشاره کرد مقاومت بالای سنگ بازالت است که این استحکام، باعث عمر بیشتر سنگ بازالت ماکو می شود و نیاز به هزینه های اضافی در سال های بعد نیست.

چه مواردی باعث نابودی سنگ بازالت می شود؟

برخی از انواع سنگ هایی که به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شوند عبارتند از بازالت ، مرمر ، گرانیت ، سنگ آهک ، ماسه سنگ و غیره که در بین این سنگ ها، سنگ بازالت فشرده ترین و محکم ترین نوع سنگ به شمار می رود .

عوامل هوازدگی در فرآیند خود ثابت هستند و بنابراین می توانند موجب نابودی سنگ بازالت شوند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که مراحل اولیه هوازدگی سنگ بازالت ، غلظت برخی از عناصر کانی شناسی را کاهش می دهد و از دست دادن قابل توجه استحکام در بازالت کمی هوازده دیده می شود .

در ادامه به عواملی اشاره خواهیم کرد که تحت عنوان معایب سنگ بازالت شناخته می شوند ولی در واقع همانها عوامل نابودی سنگ بازالت هستند . مثلا اگر سنگ بازالت به خوبی درزگیری و آب بندی نشود احتمال نفوذ آب به لایه های زیرین سنگ و تخریب آهسته آن می شود .

همچنین استفاده از برخی مواد شوینده شیمیایی خیلی قوی نظیر اسیدها می تواند منجر به تغییر رنگ ، از بین رفتن زیبایی و در نهایت نابودی سنگ بازالت شود .

سنگ بازالت ماکو کاربردهای زیادی در ساختمان سازی و صنعت دارد و دارای مزایای فراوانی در زندگی ماست ولی اگر از مراکز معتبری تهیه نشود و از نوع بی کیفیت آن باشد می تواند معایبی داشته باشد . البته برای معایب احتمالی سنگ بازالت هم راهکارهایی وجود دارد هم دارد . این معایب عبارتند از :

پایین بودن خاصیت ضد رسوبی

خواص ضد رسوبی در کاشیها و سنگها به لایه محافظی بر روی آنها اشاره دارد . این لایه در برابر خوردگی و دیگر آسیبها سنگ را محافظت می کند ولی سنگهای بازالت از خاصیت ضد رسوبی پایین برخوردارند و این موجب تخریب آنها به مرور زمان می شود . اگر درزگیری و آب بندی این سنگ به درستی انجام شود این مشکل قابل حل است .

حتما بخوانید:

سنگ بازالت برای رمپ پارکینگ

عوامل نابودی سنگ بازالت - معایب بازالت

لکه شدن سنگ بازالت

سنگ های بازالتی که به صورت کاشی در محل عبور و مرور نظیر حیاط ، پارکینگ ، پیاده رو و … نصب میشوند مشکل لکه شدن دارند که البته این مشکل بسیاری از سنگهاست ولی با تمیز کردن منظم میتوان از ماندگاری لکه ها جلوگیری کرد و سنگی همیشه تمیز داشت .

متخلخل بودن سنگ های بازالت

یکی از ویژگی های سنگ بازالت متخلخل بودن آن است که شاید در بعضی مواقع عیب این سنگ محسوب شود . احتمال نشتی در سنگهایی که تخلخل زیادی دارند وجود دارد و اگر از آنها بعنوان کفپوش استفاده شود امکان عبور آب به لایه های زیرین کف وجود دارد .

البته آب بندی و درزگیری درست و اصولی سنگ بازالت می تواند از این مشکل جلوگیری کند و اگر سنگ از مراکز معتبر تهیه شود از بروز این مشکلات جلوگیری می شود .

وزن زیاد سنگ بازالت

وزن نسبتا بالای سنگ بازالت در ساختمان سازی موجب افزایش وزن ساختمان می شود اما استفاده درست و اصولی از سنگ بازالت در مکان های مناسب ساختمان می تواند این مشکل را حل کند .

برای مثال می توان از سنگ بازالت به جای استفاده در طبقات ، در قسمت دیوارها و کفپوش حیاط ، پارکینگ ، رمپ و طبقات همکف بیشتر استفاده کرد و در طبقات بالاتر از سنگهای سبک تر بهره برد تا وزن ساختمان بیش از حد معمول سنگین نشود .

مطلب مرتبط:

سنگ بازالت برای مغازه

مواردی که از نابودی سنگ بازالت جلوگیری می کند

  • نگهداری معمولی و روزانه سطوح کف از جنس سنگ بازالت شامل جلوگیری از ایجاد کثیفی ، گرد و غبار و سایر کثیفی ها می شود . اگر از سنگ بازالت در فضای باز و بیرون از ساختمان استفاده می شود به فرآیندهای نگهداری و مراقبت شدیدتری نیاز دارند . غذا و سایر مواد بالقوه لکه دار باید در یک دوره زمانی معقول تمیز شوند .
  • بازالت را می توان با یک درزگیر موضعی یا نافذ محافظت کرد . یک درزگیر موضعی سطح سنگ را می پوشاند و در برابر کثیفی ها و خراش های روزمره یا سایر انواع آسیب ها محافظت می کند .
  • سطوح سنگی را با یک پاک کننده خنثی ، صابون سنگ یا مایع ظرفشویی ملایم و آب گرم تمیز کنید . مانند هر موردی که در خانه شما تمیز می شود ، غلظت بیش از حد پاک کننده یا صابون ممکن است لایه ای را از بین برده و باعث ایجاد رگه شود .
  • بهترین پاک کننده های سنگ طبیعی از جمله سنگ بازالت ، گرانیت ، تراورتن ، آندزیت ، مرمر و … شامل مایع ظرفشویی ملایم ، آرد ، آب اکسیژنه ، پاک کننده سنگ طبیعی تجاری و پارچه میکروفیبر است .
  • سنگ بازالت ، گرانیت ، مرمر ، سنگ آهک و تراورتن باید با یک پارچه تمیز و نرم و آب گرم تازه شسته شود . سپس به عنوان یک محافظ اضافی ، سطوح سنگ طبیعی خود را به صورت دوره ای با آب گرم و یک شوینده خنثی ملایم بشویید . این باید هر گونه باقیمانده ای را که ممکن است رگه شده باشد حذف کند .
  • از ضربه زدن ، صدمه زدن و خراش دادن سنگ بازالت کف یا دیوارها خودداری کنید زیرا این موجب هوازدگی و همچنین نفوذ آب و آلودگی و در نتیجه نابودی سنگ بازالت می شود .
عوامل نابودی سنگ بازالت - مراقبت از سنگ بازالت

کلام آخر 

در این مقاله با عوامل نابودی سنگ بازالت آشنا شدیم و مواردی را آموختیم که از صدمه زدن به سنگ بازالت جلوگیری کنیم . گرچه نابودی سنگ بازالت به صورت عمیق و کلی امکان پذیر نیست ولی کیفیت سنگ ، زیبایی و ظاهر آن در اثر سهل انگاری دچار آسیب می شود . اگر سنگ بازالت را از مراکز معتبری همچون شرکت سنگ بازالت ماکو تهیه کنید خیالتان از بابت کیفیت اولیه سنگ راحت است و بعد با نگهداری اصولی و صحیح می توانید از نابودی سنگ بازالت جلوگیری کرده و تا سالهای سال از زیبایی طبیعی آن لذت ببرید. 

   شرکت سنگ بازالت ماکو 

شرکت سنگ بازالت ماکو دارنده مهمترین معادن سنگ اندزیت ، گرانیت ، بازالت و تراورتن در سطح کشور است .

این شرکت با داشتن کارخانه های سنگبری در مناطق ماکو ، فرآیند استخراج سنگ بازالت و گرانیت را به صورت اسلب و تایل انجام می دهد . برای اطلاع از قیمت ها با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *